Walt Disney wordt getipt door Cor Blankestijn, analist Duurzame Consumentengoederen bij het ING Investment Office. Het aandeel noteert 18 keer de winst, wat historisch gezien niet de hoogste waardering is.
In 2016 stond Walt Disney met maar liefst zeven bioscoopfilms in de top 10 van films met de hoogste bezoekersaantallen. En voor het eerst in de concern- en filmgeschiedenis werd in een jaar tijd de grens van 7 miljard dollar aan filmomzet doorbroken. Disney’s attractieparken werden goed bezocht en de merchandise van de hoofdfiguren uit Star Wars-, Marvel- en Frozen-films ging in groten getale over de toonbank.
Toch hebben beleggers en analisten Disney in 2016 niet beloond voor deze recordfilmomzet. Het concern had dat jaar namelijk veel last van consumenten die bezuinigden op dure kabelabonnementen (cord shaving) of zelfs helemaal stopten met hun kabelabonnement (cord cutting).
Nu steeds meer bedrijven – zoals Netflix en Amazon – niet alleen content (zoals films en series) aankopen, maar deze ook zelf produceren, groeit de concurrentie op de kabelmarkt. Positief voor Disney is dat er online steeds meer nieuwe media-aanbieders bijkomen. Hierdoor groeit de behoefde aan originele content. Wij denken dat Disney door zijn succesvolle formats als Star Wars, Marvel en zijn vele bekende tekenfilmfiguren als overwinnaar uit de contentstrijd kan gaan komen.
Sportzender ESPN heeft het moeilijk
Toch zijn er ook risico’s. Sinds 2013 kampt Disney met fors teruglopende abonneeaantallen bij de Amerikaanse sportzender ESPN. En dan is het toch lastig uit te leggen aan beleggers dat er voor de uitzendrechten van honkbal- en basketbalwedstrijden tientallen miljarden dollars betaald zijn, terwijl zij door steeds minder abonnees bekeken én betaald worden.
De inkomsten van de kabeldivisie waar ESPN onder valt zijn bovendien goed voor meer dan 40% van de operationele winst en daarmee erg belangrijk voor de totale inkomsten van Disney.
Kampioen van de sterke merken
Momenteel worden tegenvallende inkomsten uit de kabeldivisie goedgemaakt door de filminkomsten van het concern. Dankzij de sterke merken die het concern bezit blijft dit de komende jaren het geval. Frozen, Captain America en de Star Wars-films zijn per stuk goed voor minimaal een omzet van 1 miljard dollar. En daarnaast ook nog eens goed voor miljarden aan merchandise-artikelen en pretparkattracties.
Het concern heeft op dit moment een koerswinstverhouding van ongeveer 18 keer de winst voor 2017, historisch gezien zeker niet de hoogste waardering voor het aandeel. Eigenlijk verdient het aandeel een flinke premie ten opzichte van de concurrent en wordt het te goedkoop verhandeld.
Disney heeft al sinds de Sneeuwwitje-film uit 1937 bewezen dat het een ster is in het uitmelken van goede formules. Nu nog een mooi sprookje maken van ESPN en alles lijkt weer goed. Het aandeel sloot vrijdag op 108,06 dollar.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!