Onderzoek: Meer kansen met online beleggen

Geplaatst door | Nog geen reacties Research, Online

Wat hebben de belangrijke transactieplatformen de belegger te bieden? Cashcow.nl onderzocht het. Het resultaat is te lezen in het grote online onderzoek.

Online beleggenDe meeste aanbieders zien het aantal klanten groeien dat via online platformen wil beleggen. Dat komt vooral door de aanwas van nieuwe beleggers die, gedreven door de lage spaarrente, naar andere manieren van vermogensopbouw kijken. Groei betekent ook dat er steeds meer nieuwe diensten bijkomen, waardoor beleggers hun emotie kunnen uitschakelen en meer kennis kunnen opdoen.

SBlokje Knabaxo Bank en Lynx zijn twee aanbieders die met de introductie van producten beleggen een stuk aantrekkelijker maken. Ook aanbieders als Knab, Pritle en Binck zijn met producten en diensten gekomen die een hele nieuwe groep beleggers moeten aantrekken. Een aantal nieuwe diensten maakt gebruik van geautomatiseerd beleggen.

Volgens sommigen kan dat weleens de trend van de toekomst worden. Portefeuilles worden via algoritmen beheerd en dat kan voor de langetermijnbelegger interessant zijn. De kosten zijn in veel gevallen lager voor de klant en de aanbieder doet er ook zijn voordeel mee. Door de lagere kosten kan deze aan schaalvergroting doen.

Blokje BinckSaxo Bank en Lynx hebben geautomatiseerd beleggen inmiddels in de armen gesloten. Door automatische handelssystemen in te zetten, wordt de factor emotie volledig uitgeschakeld. “Emotie is nou juist de factor die ervoor zorgt dat beleggers verkeerde beslissingen nemen”, zeggen ze bij Lynx.

Het volgen van een automatisch handelssysteem zorgt ervoor dat het rendement van de belegger niet wordt beïnvloed door emotie. Saxo heeft met SaxoSelect een service in de markt gezet die is opgebouwd rond automatisch beleggen in ETF’s. “Deze producten zijn vooral geschikt om de stap naar zelf beleggen voor mensen niet al te groot te maken”, zegt Sybren van der Hijden van de bank.

Chatbots

Een nieuwe ontwikkeling is het gebruik van chatbots. Het wordt bij sommige onlinediensten al aangeboden. De trend zou mogelijk ook kunnen doorzetten naar brokers en vermogensbeheerders.

Blokje IG NederlandDe vraag is alleen hoe je ze goed in kan zetten. Dat er uiteindelijk via chatbots belegd kan worden, lijkt nu helemaal nog niet aan de orde. Veel aanbieders zien ze wel als een toevoeging voor processen rond het beleggen.

Gijs Nagel van DeGiro ziet chatbots als een mogelijkheid om zijn klanten te bedienen met antwoorden op hun vragen. Maar verder dan automatische antwoorden bij veel gestelde vragen, zogeheten FAQ’s, lijken de Nederlandse brokers en vermogensbeheerders niet te willen gaan. Het persoonlijke contact met de klant staat voorop en dat blijft voorlopig zo.

Onderzoek online beleggen

Cashcow heeft voor haar lezers in kaart gebracht wat de belangrijkste handelsplatformen te bieden hebben. Het overzicht spreekt geen waardeoordeel uit. Het is alleen bedoeld om een indicatie te geven van wat mogelijk is als het om online beleggen gaat. Klik hier om het onderzoek te downloaden als pdf.

Het onderzoek is ook te lezen in de nieuwste uitgave van cash magazine als onderdeel van het thema Online. Klik hier voor een gratis proefnummer

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten