De verkoop van elektrische auto’s neemt in hoog tempo toe. Het marktaandeel van batterij elektrische auto’s steeg in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 naar 8,5% (was 3,5% in K1’18).
Meer nieuwe modellen met betere, snellere oplaadmogelijkheden en dalende batterijprijzen dragen bij aan dit succes. Voor leaserijders zijn de auto’s extra interessant door de lage (fiscale) bijtelling. Dat schrijft Max Erich, sector-econoom bij ING.
ING verwacht op basis van haar sectorraming dat in 2020 in Nederland bijna 13% van de nieuwverkoop uit elektrische auto’s bestaat. Voor met name leasemaatschappijen roept de populariteit van elektrische auto’s wel de vraag op in hoeverre deze auto’s hun waarde behouden aan het einde van het leasecontract.
Restwaarde
Tot op heden behouden volledig elektrische auto’s gemiddeld minder goed hun waarde dan benzine auto’s, maar beter dan diesels. Er is echter een duidelijke samenhang tussen actieradius en restwaarde. Zo presteert een Tesla Model S, met een actieradius van ruim 400 km, in zijn segment nu al beter qua restwaarde dan concurrentie op benzine en diesel. Juist de nieuwe elektrische modellen beschikken steeds vaker over een actieradius van zo’n 400 kilometer.
Op basis van consumentenonderzoek (ING Vraag van Vandaag) verwacht ING dat in 2025 ongeveer een kwart van de occasionkopers een elektrische auto zal overwegen. De vraag zal het aanbod overstijgen, waardoor de restwaarde van elektrische auto’s verbetert. ING schat dat nieuwe elektrische auto’s, verkocht in 2020, na 5 jaar nog gemiddeld 40% tot 47,5% van hun nieuwwaarde hebben. Dat is naar verwachting meer dan benzine auto’s (35% tot 42,5%) en diesels (27,5% tot 35%).
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!