Adrie Heinsbroek (NNIP): ‘Sleutel naar succes’

Geplaatst door | Nog geen reacties Duurzaam

Een echte ondernemer wordt niet alleen gedreven door de wens om geld te verdienen. Mensen met een echte ondernemersvisie die bedrijven starten, doen dat omdat ze oplossingen willen bieden of iets nieuws willen creëren.

Adrie Heinsbroek (NNIP): 'Sleutel naar succes'

De sleutel tot groei van een bedrijf of organisatie is het leveren van producten, diensten en oplossingen die voldoen aan een behoefte, en mogelijk bijdragen aan het algemeen belang. In die zin hebben ondernemingen een sociale functie. Als we daarvan uitgaan, wat maakt een ondernemer dan ‘sociaal’? Aldus Adrie Heinsbroek, Head of the Responsible Investment Team bij NN Investment Partners.

We zouden de sociaal gedreven ondernemer kunnen omschrijven als iemand die ervoor zorgt dat een bedrijf een oplossing kan bieden voor een maatschappelijk vraagstuk of een urgent milieuvraagstuk. Voor een maatschappelijk betrokken ondernemer betekent ‘sociaal’: de intentie om goed te doen en een betere plek van de wereld te maken. Het belang van ‘sociaal’ komt tot uiting in het Global Compact van de Verenigde Naties, een van ’s werelds grootste initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarvan de tien principes gericht zijn op het stimuleren van verantwoord ondernemen. De meeste van deze principes hebben betrekking op mensenrechten en arbeidsvraagstukken, hetgeen het belang onderstreept van het aspect ‘sociaal’ binnen de drie factoren voor verantwoord beleggen, te weten milieu, maatschappij en bestuur (environmental, social, governance; ESG), en van de sleutelrol die ‘sociaal’ speelt bij het creëren van een inclusieve economie.

Tegenwoordig spreken we van ‘betekenisgedreven’ bedrijven als we het hebben over ondernemingen die willen bijdragen aan het algemeen belang. Deze trend bewijst dat ‘winstgedreven’ (zoals bij bedrijven die een beursnotering hebben of obligaties uitgeven op de kapitaalmarkt), niet automatisch leidt tot uitsluting van ‘betekenisgedreven’. Diverse betekenisgedreven bedrijven hebben blijk gegeven van hun vastberadenheid om niet alleen de beste van de wereld te zijn, maar ook de beste voor de wereld. Deze betekenis- en winstgedreven bedrijven zijn gecertificeerd als zogeheten Beneficial Corporations. Zo’n certificaat is niet zomaar een logo om te gebruiken voor marketingdoeleinden want een Beneficial Corporation dient maatschappelijke doelstellingen op te nemen in zijn statuten.

Ook wij als beleggers moeten de ‘S’ in ESG omarmen en erkennen als een factor die verenigt en dingen mogelijk maakt. De ‘S’ van ‘sociaal’ kan helpen om beleggers ervan te overtuigen dat winst een middel is om een doel te bereiken, en niet een doel op zich. De documentairefilm ‘The Age of Stupid’ uit 2009 liet ons een wereld zien die ten onder ging, niet omdat we alleen maar geld wilden verdienen, maar omdat we geld verdienen belangrijker vonden dan de zorg voor mensen en ons milieu.

Laten we ondernemers oproepen om ‘sociaal’ serieus te nemen en te internaliseren als verbindende factor om een sterke, inclusieve economie dichterbij te helpen brengen. Als we ‘sociaal’ beschouwen als een onderdeel van ESG en het element van ondernemerschap dat ons verenigt, dan kunnen we ervoor zorgen dat ondernemers eerder ondernemende burgers zijn, dan louter bedrijfseigenaren. Dan kunnen we misschien leven in een ‘Age of Wisdom’.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19682 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten