Ahold Delhaize schandalig armetierig

Geplaatst door | 8 comments Tips van Eddy Schekman

Ahold Delhaize heeft geen knallende jaarcijfers gepubliceerd. De koers is 3,9% lager op 22,90 euro.

Op het eerste gezicht lijken de cijfers mooi. De omzetgroei versnelde in het vierde kwartaal waardoor over heel 2020 de omzet met 14,2% steeg tot 74,7 miljard euro. Online steeg in 2020 met 59,8% tot 5,5 miljard euro. Dat geeft direct de zwakte van de onderneming weer. Online is te laat ingezet, waardoor nog geen 10% van de omzet uit online komt.

Armetierig

Armetierig is het bedrijfsresultaat over het vierde kwartaal van 16 miljoen. Het onderliggende bedrijfsresultaat steeg in deze periode met 10,8% tot 811 miljoen bij een groei voor het hele jaar van 31,2%. De onderliggende marge van 4,1% over Q4 is lager dan de 4,8% over 2020. De winst per aandeel over 2020 daalde met 16,8% en steeg met 35,3% tot 2,26 euro op basis van de onderliggende activiteiten.

Saai

De cijfers overtreffen naar eigen zeggen de verwachtingen van het bestuur. Daar staat tegenover dat het vlammende vuur is verdwenen. Het is zo Hollywood-achtig, zo gepolijst, zo dodelijk saai is geworden.

De koers/winstverhouding van 10,1 op basis van het onderliggende resultaat zegt meer dan voldoende. Dat is een aanfluiting; een bewijs van gebrek aan respect voor het management.

Ahold Delhaize schandalig armetierig

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 15806 berichten van Eddy Schekman

8 reacties op “Ahold Delhaize schandalig armetierig

  1. Nou nou, wat een negatief verhaal. De cijfers waren prima. AH zit in vrijwel elke flinke stadswijk, dus de meeste mensen (waaronder ik) gaan veel liever naar de AH-winkel, dan online erbij bestellen (dan moet je volgens mij ook voor minstens 70 euro bestellen , dat is zelfs voor een flink gezin erg veel). Daarnaast heeft AH in de winkel vaak sterk afgeprijsde verse producten, die je dus online niet ziet. Veel supermarkten kunnen trouwens niet eens snel leveren, de online supermarkt PicNic heeft zelfs wachtlijsten van weken voor nieuwe klanten.
    ik denk dat ze het prima doen, alleen de marges zijn in de supermarktwereld nu eenmaal vrij klein, het is geen ASML.

    • Helemaal mee eens Chris. Het beperkte cijfermateriaal dat Eddy hier geeft rechtvaardige niet dergelijke statements. Geef een onderbouwing, context, een vergelijking met branchegenoten, waarom je het vindt tegenvallen. Dat is geen “duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers” zoals in zijn handtekening staat.

  2. Ja, als je zit armetierig vindt, moet je even de bril met een doekje schoonmaken
    Komt er niet meer dan de helft van de omzet uit de USA of publiceren ze apart?

  3. Ik ben het eigenlijk wel eens met bovenstaand artikel. Cijfers waren erg goed maar ze hebben het zo weten te verpakken dat het er erg matig uit kwam. Ze hadden best wat meer furore mogen maken

    • De lage koers/winst zegt wat dat betreft voldoende. Een aanfluiting.

      Maar eigenlijk begrijp ik het ook wel na de opmerking van Chris dat een online bestelling minimaal 70 euro moet zijn. Dan hol je net als banken achter de modernisering van de maatschappij aan.

  4. Miischien wil Ah wel niet dat veel mensen online bij de supermarkt bestellen want de kosten daarvan zijn hoger dan als mensen in de supermarkt hun boodschappen afhalen, en in het laatste geval zullen ze vaak extra dingen meenemen, wat weer goed is voor extra omzet. Ook zou het negatieve effect van al die bestelbusjes eens meegenomen moeten worden in het online-bestellen verhaal. Veel Nederlanders wonen op nog geen 10 minuten lopen of fietsen van een supermarkt en dat lopen of fietsen is juist goed voor de gezondheid en daarnaast is voor veel mensen de supermarkt hun enige moment dat ze nog met andere mensen in aanraking komen en ze nog sociaal kontakt hebben, wat ook zeer belangrijk is. .

    Dat de koers/winst laag is komt door de beleggers, die van vele andere beursbedrijven, die niet eens winst maken, staat inderdaad vaak veel hoger, maar dat komt ook door de beleggers, die fata morgana’s van sterke koersstijgingen hebben. .

    Ik denk dat als AH plannen zou maken om Bol.com te verkopen (de grootste onlinewinkel van NL ), dat dan het aandeel flink omhoog zou kunnen gaan.

    Gelukkig hebben ze geen bod op Hema gedaan, die bodemloze put zit gelukkig voor hen voor een groot deel bij de concurrent Jumbo.

  5. Voorlopig zitten wij met die aandelen, ik voel mij lichtelijk ,genomen, zeg maar.Allemaal ahold kopen is een oplossing en verlossing voor velen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten