Air France-KLM heeft het afgelopen jaar een verlies geleden van 7,1 miljard euro bij een daling van de omzet met 59% naar 11,1 miljard euro.
De coronacrisis heeft dus diepe sporen nagelaten. In het verlies van 7,1 miljard euro zit voor 1,5 miljard euro aan herstructureringen en afwaardering van de vloot verwerkt. In Q4 daalde het aantal passagiers met 76%. Door het zware verlies steeg de nettoschuld naar 11 miljard euro per eind van 2020. De groep beschikte over 9,8 miljard euro aan liquide middelen.
Steun opblazen naar 16 miljard
De Franse en Nederlandse overheid willen de steun aan Air France-KLM verhogen met respectievelijk 5 en 1 miljard euro, waardoor de totale steun uitkomt op 16 miljard euro. Dit zal volgens de Europese regels wel ten koste gaan van het aantal slots, de tijdsperiode waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen op een luchthaven. KLM is bevreesd dat dit de concurrentiepositie zal verzwakken.
Luchtvaartaandelen koop je voor de fun en om te profiteren van de hogere bèta. Speculatief ingestelde beleggers die waarde hechten aan de chart zouden het aandeel kunnen kopen en voor een lange tijd niet naar omkijken, wellicht pas na een correctie. Het gevecht om de vorm van steun en uitgifteprijs van nieuwe aandelen (zeer waarschijnlijk) kan de koers nog onder druk zetten.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!
Één reactie op “Air France-KLM kansrijk na daling”
Toch nog ff gelachen vandaag ondanks een slechte beursdag.
Air France_KLM is technich gezien failliet.
Een lege huls.
Fundamenteel gezien drijfzand.