De Chinese overheid wil het gebruik van algoritmes aanpakken. Dat zal e-commerce bedrijven als Alibaba in de kern van hun commerciële succes raken.
De eerste stap – omdat ongetwijfeld meerdere zullen volgen – is dat bedrijven algoritmes niet langer commercieel mogen gebruiken om mensen meer te laten kopen, vaak meer dan ze willen. Ze moeten ook kunnen worden uitgezet door de consumenten.
De implementatie wordt door andere landen nauwlettend in de gaten gehouden, omdat het gebruik van cookies, algoritmen en gebruikersprofielen eerder de kant op gaat van commercieel misbruik dan van klantondersteuning. Tot 26 september kan op het plan worden gereageerd.
JD en Alibaba
Het e-commerce bedrijf JD.com staat in Hong Kong 0,8% lager op 312,60 HKD. Het aandeel noteert 22,2 de winst.
Vooral Alibaba wordt getroffen door de aanscherping van de regels. Het aandeel staat 3,4% lager op 165,20 HKD bij een koers/winst van 20,1. Gisteren noteerde het aandeel in euro’s 147,90. Er ligt pas een duidelijke weerstand op 120 euro.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!