Apple wil de activiteiten verschuiven van producent van hardware naar dienstverlening. Het draait altijd om de iPhone, zegt een analist ter ondersteuning. De onderneming wil geen verkochte aantallen meer noemen.
Apple Pay, iTunes, Apple TV, Apple Watch zijn allemaal diensten die dat paradigma mogelijk moeten maken. Het is een terechte beslissing van de onderneming. Microsoft en Google proberen de achterstand te dichten door aan te sturen op de ontwikkeling van online apps.
Vooralsnog willen de beleggers niet aan dit alles denken. En al helemaal niet door de koersdaling van 6,5% naar 207,81 dollar in de nabeurs. De kwartaalcijfers zijn niet slecht: omzet +20% naar 63 miljard dollar en winst per aandeel +41% op 2,91 dollar. Op jaarbasis steeg de winst per aandeel van 9,21 dollar tot 11,91 dollar, waardoor de koers/winst uitkomt op een niet al te hoge 17,4.
Maar de bovengrens van de afgegeven verwachting ligt op het niveau van wat analisten verwachten. De kans op een fundamentele tegenvaller is daardoor groot. Daarbij komt dat het patroon van de recente koersontwikkeling veel weg heeft van wat eind vorig jaar en begin 2015 in gang is gezet: een zijwaartse beweging die leidde tot een koersdaling van rond de 25 dollar. Kopen na de correctie.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!