Beleggen in de groeimarkt voor elektrische voertuigen

Geplaatst door | Nog geen reacties Beleggingstips

Newton Investment Management (IM) verwacht dat in 2021 een elektrisch voertuig (EV) even duur zal zijn als een benzine- of dieselauto. De markt voor elektrische auto’s zal vanaf 2021 een vlucht nemen, waardoor het nu al interessant is om te beleggen in bedrijven die halffabricaten voor elektrische auto’s maken.

Rob Marshall-Lee, hoofd Emerging Markets bij Newton IM, concludeert dat de kosten voor de productie van een afzonderlijke accu-cel dalen van 1000 dollar in 2010 naar 100 dollar in 2021, waardoor de kosten voor een elektrisch voertuig gelijk zullen worden aan die voor een benzine- of dieselauto. Overheidsbeleid werkt dit ook in de hand door subsidies aan consumenten te geven bij aanschaf van een EV en de uitstoot van auto’s zwaarder te belasten.

Prijzen lithium en kobalt in de lift

elektrische voertuigenBeleggingskansen ziet hij vooral bij bedrijven die onderdelen leveren aan elektrische autofabrikanten. Het is voor nieuwe EV-fabrikanten eenvoudig om de bestaande markt te betreden, waardoor het niet interessant is om rechtstreeks in EV-fabrikanten te beleggen. De markt voor specialistische accuproducenten heeft echter een hogere toetredingsdrempel, waardoor zij gedurende deze groeiperiode solide winsten biedt. “We zien nu al markten anticiperen op de groeiende vraag naar de grondstoffen lithium en kobalt, nodig voor de productie van accu’s”, concludeert Marshall-Lee. “Hierdoor zijn de prijzen gestegen, samen met de groeiende vraag naar elektrische voertuigen, hetgeen nieuwe productie verder stimuleert.” De enige keer dat er een dergelijke groei in de vraag naar een grondstof was, betrof Amerikaans aardgas eind jaren ’90. Bij de grondstoffen voor accu’s is de schaal echter veel groter.

Beleggen in faciliterende ontwikkelingen

Met name in landen als Argentinië, Chili en Zuid-Korea bevinden zich bedrijven die grondstoffen voor (onderdelen van) elektrische auto’s delven en verwerken, maar ook die daadwerkelijk accu’s ontwikkelen. “Via Newton’s thematische benadering belegden we al eens in een Chileense lithiumproducent. Deze markt gaat zich de komende jaren verder ontwikkelen”, verwacht Marshall-Lee. Ook houdt hij scherp in de gaten hoe de infrastructuur voor EV’s zich ontwikkelt, want deze heeft nog wel eens de neiging wat achter te lopen op de ontwikkelingen. Het netwerk van laadstations, EV-parkeerplaatsen en het elektriciteitsnetwerk moeten alle worden geoptimaliseerd om de groei te kunnen faciliteren. Ook daar dienen zich een aantal interessante beleggingsmogelijkheden aan.

Hoe praktisch in te spelen op deze trends

elektrische auto'sEen aandeel waarmee kan worden ingespeeld op de trend is LG Chem. Dit is een Koreaans bedrijf wat petrochemische materialen produceert. De divisie ‘Battery’ houdt zich bezig met de productie van oplaadbare batterijen voor mobiele telefoons en accu’s voor elektrische auto’s. LG Chem produceert lithium-ion batterijen voor onder andere General Motors (Chevrolet, Cadillac), Groupe Renault, Hyundai, Ford en Volvo. Een ander aandeel, eveneens Koreaans, en nog meer gespecialiseerd in oplaadbare batterijen, is Samsung SDI. Het bedrijf heeft twee divisies. ‘Energy Solution’ legt zich toe op de productie van oplaadbare batterijen voor mobiele telefoons en accu’s voor elektrische auto’s. Het levert onder andere accu’s aan BMW en Volkswagen, zowel voor elektrische modellen als hybriden.

FMC Corporation is een Amerikaans chemisch bedrijf dat breed is georiënteerd. Het bediend de agrarische sector, de consumentenmarkt en de industriële sector. Het onderdeel FMC Lithium verkoopt lithium aan verschillende eindgebruikers. Het wordt gebruikt voor de opslag van energie, polymeren, farmaceutische producten en batterijen. Het bedrijfsonderdeel is eigenlijk grondstofleverenacier voor de bedrijven die zich met de productie van oplaadbare batterijen bezighouden, zoals de twee eerder genoemde Koreaanse bedrijven.

Tot slot kan nog de Global X Lithium & Battery Tech ETF worden genoemd. Hierin zitten de drie bovengenoemde bedrijven en het geeft de mogelijkheid direct in de bedrijfstak te beleggen. De ETF belegt in de volledige lithium-cyclus, van winning tot batterijproducentie. Het doel is het volgen van de Solactive Global Lithium Index. Het geannualiseerde rendement over vijf jaar bedraagt 7,22%.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Freek Tewes

Freek Tewes (1966) is econoom en redacteur van Cash magazine en Cashcow.nl. Daarvoor werkte hij bij Beleggers Belangen als financieel redacteur/analist. Eerder heeft hij ondermeer gewerkt bij SEO Economisch Onderzoek, bij de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) en als equity analyst bij onder andere AFS Brokers en Insinger de Beaufort.


Bekijk alle 57 berichten van Freek Tewes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten