Het beleggersvertrouwen stijgt deze maand licht, zo blijkt uit het laatste onderzoek van de ING BeleggersBarometer. Waar de vertrouwensindex in juli een dipje beleefde met een daling naar 133 punten, herstelt het vertrouwen zich deze maand met een score van 141 punten.
Beleggers zagen de waarde van hun eigen portefeuille in de afgelopen tijd stijgen en verwachten dat deze stijging de komende maanden doorzet.
Het overgrote deel van de Nederlandse beleggers (68%) oordeelt dat de Nederlandse economische situatie de afgelopen drie maanden in de lift zat. De positieve economische voorzichten vertalen zich ook in hogere verwachtingen van de beurs. Beleggers verwachten dat de AEX in november 2018 op 561 punten zal staan. Dit is significant hoger dan vorige maand, toen men een stand van 528 voorspelde over drie maanden. Nathan Levy, Investment Manager van het ING Investment Office: “Na het bekend worden van de redelijke kwartaalcijfers van AEX-bedrijven is het positieve sentiment onder beleggers begrijpelijk, ondanks het mogelijke effect van bijvoorbeeld de handelsperikelen tussen de Verenigde Staten en China. Ook zou je inmiddels verwachten dat beleggers weer wat voorzichtiger zijn met de geopolitieke ontwikkelingen die recent opspelen, zoals in Turkije.”
Ruim een derde van de beleggers (37%) verwacht komende tijd geld over te houden om te beleggen. Dit zal dan vooral besteed worden aan beleggingsfondsen. Vier op de tien beleggers (39%) zegt geen geld over te houden om aan te wenden voor beleggingen.
Voor ruim de helft van de beleggers (57%) speelt duurzaamheid geen rol in hun keuze voor aandelen of fondsen. Een groot deel (51%) geeft aan niet bewust te beleggen in bedrijven met een duurzaam karakter. Toch geven beleggers wel aan dat ze bereid zijn om (in beperkte mate) aan rendement in te leveren als ze kiezen voor duurzame beleggingen (56%). Levy: “Dat vind ik opmerkelijke uitkomsten. Onze duurzame beleggingsstrategie presteert de afgelopen jaren namelijk uitstekend. We zien ook een toenemende vraag naar duurzaam beleggen, dat daarmee één van de snelst groeiende strategieën is.”