Beleggers hebben meer aan een robot dan een goede vriend

Geplaatst door | Nog geen reacties Fondsen, Brokers, Vermogensbeheer, Research

Beleggers die interesse hebben in het beleggen via een sterk geautomatiseerd beleggingsplatform, het zogenaamde robo-advisory, vinden de hulp die ze krijgen bij het opstellen en onderhouden van een portefeuille van groot belang. Dit aspect weegt voor deze beleggers ruim twee keer zo zwaar mee dan gemiddeld.

Beleggers hebben meer aan een robot dan een goede vriend

Bij beleggers die al gebruik maken van een dergelijke dienstverlening is het juist het actieve beheer dat voor hen van belang is. Dit blijkt uit aanvullend onderzoek dat Schroders heeft laten uitvoeren door Kantar TNS onder beleggers met een belegd vermogen van € 50.000 naar de aspecten die het zwaarst wegen bij de keuze voor beleggingsdienstverlening.

Overigens zegt 7% van de beleggers al gebruik te maken van een dergelijke automatisch handelssysteem, terwijl 26% zegt hierin geïnteresseerd te zijn. Twee derde deel van de beleggers is in deze vorm van dienstverlening helemaal niet geïnteresseerd.

Schroders heeft de beleggers onderverdeeld in vier groepen:

  • beleggers waarbij een adviseur advies geeft in welke beleggingsfondsen en aandelen het beste belegd kan worden
  • volledig vermogensbeheer waarbij alles uit handen wordt gegeven
  • robo-advies, waarbij een automatisch beleggingsplatform bepaalt wat er wordt gekocht en verkocht
  • helemaal zelfstandig beleggen zonder hulp of advies

Overeenkomsten in aspecten

Voor al die vier groepen blijkt de hoogte van de kosten het allerbelangrijkste te zijn, zo komt uit het onderzoek naar voren. Hoog scoren ook zonder uitzondering de aspecten goede informatievoorziening, goede naam en faam van de beheerder/uitvoerder en overtuigende resultaten uit het verleden. Deze aspecten scoren bij iedereen hoog of iemand nu al gebruik maakt van de dienstverlening of een potentiele klant is met interesse.

Er bestaan echter wel degelijk grote verschillen tussen voorkeuren en motieven van de verschillende ’typen’ beleggers, maar dan bij andere beleggingsaspecten. Zo weegt het beschikbaar zijn van goede online tools het zwaarst voor beleggers die helemaal zelfstandig beleggen en relatief minder zwaar voor beleggers die op een of andere manier geholpen worden bij beleggen (beheer, advies of roboadvisory).

Het feit dat een portefeuille echt actief beheerd wordt, is vooral van belang voor beleggers die kiezen voor vermogensbeheer. Ook die beleggers die gaan voor robotachtige oplossingen (met name voor beleggers die hiervoor al gekozen hebben, niet degenen die het overwegen) vinden als vanzelfsprekend dit aspect belangrijk. Bij adviesrelaties weegt dit aspect minder zwaar, zo blijkt uit de antwoorden

Duurzaamheid maar beperkt van belang bij vermogensbeheer

Bij beleggers die de regie over hun vermogen helemaal uit handen geven en laten beheren is de goede naam en faam van de partij waarmee ze werken relatief zwaarwegend, iets dat redelijk vanzelfsprekend is.

Bij die groep beleggers is -opvallend genoeg- duurzaamheid en het meenemen van ESG-factoren in het beleggingsbeleid relatief van gering belang, terwijl veel vermogensbeheerders die voor vermogende beleggers werken hier juist de laatste tijd meer en meer nadruk op leggen.

Aanbevelingen van familie en vrienden spelen geen rol

Vaak wordt gedacht dat aanbevelingen van vrienden of familie een grote rol spelen in het zoeken van dienstverlening op beleggingsgebied, maar de belegger zelf denkt daar anders over. Dit is de factor die het minst vaak genoemd wordt, bij welke vorm van beleggingsdienstverlening dan ook.

De mogelijkheid om automatisch een vast bedrag per maand te (laten) beleggen, blijkt ook niet heel belangrijk voor beleggers, hoewel dit advies standaard als een van de belangrijkste tips terugkomt op de personal finance pagina’s van de kranten en tijdschriften (omdat het de zekerheid biedt van een gestage opbouw tegen gespreide koersen, zonder inbreng van al te veel emotie). Zelfs bij beleggers die gekozen hebben voor roboadvies heeft die mogelijkheid nauwelijks een rol gespeeld. Ook voor beleggers die overwegen dit te gaan doen, weeg het niet zwaar.

Grotere verschillen zijn te vinden bij het aspect dat een belegger assistentie krijgt bij de opbouw van zijn of haar portefeuille, de asset allocatie. Dit weegt zoals hierboven vermeld met name bij de potentiële klanten van roboadvies relatief bovengemiddeld zwaar.

Hein Kuijpers, verantwoordelijk voor distributie bij Schroders:“Beleggers vinden kosten en de goede naam en faam van de partij die hen helpt bij beleggen, van groot belang, onafhankelijk van de soort dienstverlening (advies, beheer, uitvoering of robo-advies). Maar wie even verder kijkt, ziet dat er wel degelijk grote verschillen bestaan in wat beleggers belangrijk vinden in de partij waarmee ze zaken doen. Het mooie aan het onderzoek is dat we ook hebben nagevraagd welke aspecten beleggers die nog geen klant zijn, maar wel interesse hebben in bepaalde diensteverlening, van groot belang vinden. De onderhuidse voorkeuren komen zo bloot te liggen. Wij vonden het opvallend dat 7% van de redelijk vermogende beleggers al gebruik maakt van een automatische adviesdienst in een of andere vorm. Verder blijkt uit het onderzoek dat er een groep is die per se zelf wil beleggen en geen enkele behoefte heeft aan advies. De uitdaging voor de banken en dienstverleners zal zijn om die groep te overtuigen van de toegevoegde waarde van begeleiding bij beleggen.”

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19611 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten