Boskalis, ooit was het een van de lievelingsaandelen van beleggers. Die glorie is verdwenen en aan een fundamenteel herstel hoeft voorlopig niet te worden gedacht.
Saneren is dan onvermijdelijk. Daarom is een voorziening getroffen van 397 miljoen euro. Voor deze post kwam de winst uit op 34 miljoen over de eerste zes maanden tegen 75 miljoen vorig jaar. De ruime halvering van de winst bij een matige stijging van de omzet naar 1,2 miljard euro geeft aan dat de marktomstandigheden verre van ideaal zijn. Dat komt ook uitdrukking in de daling van het bedrijfsresultaat naar 167 miljoen euro van 225 miljoen euro vorig jaar.
Het zal een open vraag blijven of de onderneming er verstandig aan heeft gedaan om in 2011 Dockwise over te nemen. Het bedrijf had 22 schepen. De helft was oud. Omgebouwde tankers konden niet concurreren met Chinese. Er zal rekening mee moeten worden gehouden dat de concurrentie naar de bovenkant van de markt zal toenemen. Boskalis zal zich gewoon weer moeten focussen op baggeren en offshore met een hoge toegevoegde waarde. De rest zal men moeten verkopen en verschoten.
Boskalis moet dat snel doen. Dan heeft men weer een goed verhaal, iets waar beleggers op kunnen bouwen en in kunnen beleggen. Zonder dat verhaal moeten de beleggers het aandeel niet kopen voor de lange termijn. De koers staat vandaag 6,1% lager op 23,72 euro, waarmee het dieptepunt van 2012 wordt getest.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!