Campari; Italian style

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Campari is een Italiaanse producent van alcoholische dranken. Het drankenhuis bestaat al sinds 1860 en is sinds 2001 beursgenoteerd. Het bedrijf heeft zich gedurende die tijd omgevormd tot een multinational dat wereldwijd opereert vanuit het hoofdkantoor in Milaan.

Een paar merken van Campari zijn: Aperol, Crodino, Campari, Wild Turkey, Grand Marnier en SKYY vodka. Het merendeel van de dranken die het bedrijf verkoopt wordt ook door henzelf gebotteld. Campari is een relatief kleine speler in deze markt met een marktkapitalisatie van 5,2 miljard euro en een jaaromzet van 1,66 miljard euro.

Campari groeit door een combinatie van organische groei en acquisities. De familie Garavoglia heeft een meerderheidsbelang in handen. Het feit dat we hier dus eigenlijk te maken hebben met een beursgenoteerd familiebedrijf is er (mede) de oorzaak van dat het bedrijf een robuuste balans en een lange termijn visie wat betreft heeft. De overnames die worden gedaan zijn dan ook altijd van eveneens financieel solide bedrijven met veel eigen vermogen.

Grand Marnier

De laatste grote overname die het bedrijf heeft gedaan is die van Grand Marnier; deze werd in juli 2016 afgerond. Campari betaalde 684 miljoen euro voor het bedrijf, dat niet alleen sinaasappellikeur produceert, maar ook cognac en wijn. De merknaam van Grand Marnier versterken is momenteel één van de prioriteiten van het concern. De meeste analisten hebben hoge verwachtingen van de overname en wijzen naar de acquisitie van Wild Turkey in 2009. Ten tijde van de overname door Campari waren de verkopen vlak, maar door investeringen in marketing zijn deze flink gaan stijgen.

Een kwart van de omzet van Campari wordt in Italië gerealiseerd. Een tweede kwart komt uit de rest van Europa, inclusief Rusland (2 procent). Daarnaast is er een grote afzetmarkt in de Verenigde Staten (25 procent), het Caribisch gebied, Brazilië en Azië. De 6 belangrijkste dranken van het concern zijn goed voor ongeveer de helft van de omzet. Toen een aantal jaren geleden veel drankenproducenten problemen hadden in China in verband met het verbod op dure zakelijke cadeaus, had Campari daar opvallend weinig last van. Het bedrijf haalt dan ook slechts 7 procent van de omzet uit Azië.

Campari_quote

De vooruitzichten voor de markt van alcoholische versnaperingen is met een geschatte samengestelde jaarlijkse groei van 2% heel stabiel. De verwachting is dat de vraag naar bier, nu nog goed voor 75 procent van de totale alcoholconsumptie wereldwijd, tot en met 2020 zal afnemen en zal verschuiven naar wijn en gedistilleerde dranken in het premium segment. Dit houdt een (verdere) verschuiving in naar niet alleen onder andere whisky en bourbon, maar ook naar dranken met lagere alcoholpercentages.

De koers/winstverhouding van het aandeel op basis van de verwachte winst van 2016 bedraagt 25,8. Voor volgend jaar daalt dit naar 21,3 en in 2018 naar 19,4. Dit is iets hoger dan waar concurrenten als Pernod Ricard, Diageo, Carlsberg en ABInbev voor verhandeld worden (gemiddeld 19 keer de winst van 2017), maar weer goedkoper dan bijvoorbeeld Remy Cointreau.

Operationele winstverbeteringen

De relatief hogere waardering voor het bedrijf wordt volgens analisten vooral veroorzaakt door de operationele winstverbeteringen die het bedrijf de afgelopen jaren heeft kunnen doorvoeren. Terwijl de omzet in 2015 met 3 procent steeg, verbeterde het bedrijfsresultaat met het dubbele. Voor de komende jaren verwacht men dat het bedrijfsresultaat verder zal verbeteren en harder zal groeien dan de omzet.

Over het derde kwartaal was de omzet met een stijging van 12,8 procent op jaarbasis tot een bedrag van 436,5 miljoen euro beter dan verwacht. De operationele winst was in lijn met de verwachting. De nettowinst daalde met 55,6 procent naar 32 miljoen euro. Dit werd veroorzaakt door de kosten die gerelateerd zijn aan de overname van Grand Marnier. Het dividendrendement bedraagt 1 procent. Het was een sterk signaal dat het management vasthoudt aan de eerder afgegeven prognoses voor heel 2016.

De organische groei kwam in het derde kwartaal uit op 6,1 procent. Hier was vooraf op 4,6 procent gerekend. Een grote positieve bijdrage aan de omzetgroei was het succes van Wild Turkey dat in het derde kwartaal met 13,8 procent groeide ten opzichte van een jaar geleden. Die groeiversnelling lijkt me een mooie blauwdruk voor Gran Marnier. Saluti!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 253 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten