Een alternatief voor het aandeel Air France-KLM

Column | 1 reactie

Veel Nederlandse beleggers denken dat de luchtvaart na corona een sterke groei kan doormaken en zitten daarom in het aandeel Air France-KLM. Dat lijkt mij geen goed idee omdat, zoals ik in een eerdere column betoogde, de schuldenopbouw bij Air France zo hoog was gedurende de pandemie dat het moeilijk voor te stellen is hoe er ooit nog wat kan overblijven voor beleggers. Wel wil ik beleggers graag wijzen op een alternatief voor AF-KLM. Ik heb het nu over International Airlines Group, genoteerd aan de London Stock Exchange als IAG.

IAG staat o.a. bekend als het moederbedrijf van British Airways. Het is in zekere zin vergelijkbaar met Air France-KLM. Zo kent het een flink aantal intercontinentale routes die zonder COVID-restricties weer vol zouden moeten stromen met passagiers.

Vergelijking met Air France-KLM

Een relatief voordeel ten opzichte van AF-KLM is dat IAG voor de pandemie wél winsten van betekenis wist te boeken. De EBIT-marge lag rond de 10%, waar dat bij AF-KLM angstvallig dichtbij de 0% zat. Toch lopen de waarderingen van de twee maatschappijen op de beurs niet ver uiteen. Ik kijk hierbij graag naar de ondernemingswaarde (EV) t.o.v. de omzet, want winst maakt geen enkele maatschappij meer. Bij IAG is die verhouding 1,1, bij AF-KLM is dat 0,66. Het aandeel AF-KLM is in de afgelopen 2 jaar met 56% gezakt, terwijl IAG 61% verloor. Toch is IAG wat duurder, maar er is ook meer potentie als de operationele winst (EBIT) terugveert naar het niveau van 2019.
Met de EBIT van 2019 komt IAG uit op een EV/EBIT van 6,7. Air France-KLM komt dan uit op 11,2. In de afgelopen 20 jaar heeft Air France-KLM slechts éénmaal een operationele winst behaald die het aandeel met de waardering van vandaag op een EV/EBIT kan zetten die lager ligt dan die van IAG (dat was in 2005). Daarnaast is het ook goed om aan te tekenen dat IAG voor de pandemie nog in staat was om dividend uit te keren en AF-KLM niet.

Ook belangrijk: er zijn geen significante staatsdeelnemingen in IAG, zoals dat bij Air France wel het geval is. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat er een toekomst is voor IAG, want van alleen long/short trades kan niet elke belegger leven. De potentie van IAG na de pandemie zit in het herstel van de internationale luchtvaart. Juist IAG kreeg de grootste omzetdaling te verwerken als gevolg van de pandemie in vergelijking tot andere grote Europese maatschappijen zoals Lufthansa, Air France, of Ryanair.

De potentie achter IAG

Een alternatief voor het aandeel Air France-KLMDe luchtvaart is een sector met een haast perfecte competitie. Dat wil zeggen dat prijzen die maatschappijen krijgen voor hun tickets zeer flexibel zijn en volledig afhangen van de balans tussen de vraag naar en aanbod van vliegtickets naar een bepaalde bestemming. IAG is, net als andere luchtvaarmaatschappijen zeer sterk op intercontinentale routes, dus tussen bijvoorbeeld Europa en Amerika, of Azië. Discounters Ryanair en Wizz Air, die binnen Europa vliegen, zijn op de beurs alweer boven jan.

Wij zien om te beginnen neerwaartse druk op het aanbod van tickets. Een belangrijke reden is dat er in 2020 en 2021 door Boeing en Airbus slechts 1674 toestellen zijn afgeleverd. In 2018 en 2019 waren dat er bij elkaar nog 2850. Daarnaast zijn er tijdens de pandemie extra veel (vooral) grote vliegtuigen met ‘pensioen’ gestuurd. En vorig jaar zei de internationale luchtvaartorganisatie IATA dat het meerdere jaren gaat duren voordat de luchtvaart weer op de capaciteit van 2019 zit.

Daarnaast verwacht ik een stevige opwaartse druk op de vraag naar tickets. Zo waren er tijdens de pandemie weinig opties om verre reizen te maken. Wij denken dat mensen, als dit weer kan, een soort inhaaleffect laten zien. Dat inhaaleffect kan worden ondersteund door de hoge spaartegoeden die veel consumenten nog op hun bankrekeningen hebben staan. In het Verenigd Koninkrijk zakte de gemiddelde uitgaven per huishouden met 100 pond per week gedurende de gehele pandemie volgens het Britse bureau voor de statistiek. Datzelfde bureau wijst erop dat de hoogste inkomens ook relatief de grootste daling zagen in hun uitgaven. Juist de hoogste inkomens kunnen zich reizen naar andere continenten veroorloven.

Al met al zijn er dus positieve aanjagers die IAG over de komende 24 maanden kunnen helpen. Beleggers kunnen hun voordeel doen voor of na de publicatie van de jaarcijfers die aanstaande vrijdag naar buiten worden gebracht.


Deel dit artikel

Één reactie op “Een alternatief voor het aandeel Air France-KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten