Een Match voor uw beleggingsportefeuille?

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Match Group is een Amerikaans internetbedrijf dat verschillende dating sites heeft. Onder andere OKCupid, PlentyOfFish, Hinge, Match.com en Tinder zijn bekende namen. Match ging vier jaar geleden naar de beurs voor 15 dollar. Het hoofdkantoor staat in Dallas en het bedrijf telt slechts 1.400 werknemers. De marktkapitalisatie bedraagt 20 miljard dollar. Het eveneens beursgenoteerde IAC bezit 80 procent van de aandelen en ruim 97 procent van het stemrecht. Mandy Ginsberg staat sinds begin 2018 aan het roer.

Match Group bleek de afgelopen jaren een buitengewoon succesvolle onderneming. Zo bedroeg de jaarlijkse omzetgroei de afgelopen drie jaar 24 procent per jaar. In dezelfde periode liep de marge op van 13 naar 27 procent. Match Group is feitelijk een portefeuille met diverse dating sites en apps. De meest succesvolle is zonder meer Tinder dat voor 48 procent aan de groepsomzet bijdraagt.

De lange termijnvooruitzichten van Match worden vooral ondersteund door demografische trends. Zo zijn Generatie Z. en de millennials gewend geraakt aan online daten en het gebruik van apps. Ongeveer 31 procent van de Amerikanen tussen 18 en 34 jaar bezoekt regelmatig een dating app. Deze groep en de generaties erna zullen dat steeds meer gaan doen. Bedrijven als Match Group hebben dus de toekomst. Voor de jongere generaties is online dating niet veel anders dan online aan- en verkopen van artikelen.

Match is al sterk in de Verenigde Staten en breidt steeds verder uit in rest van de wereld. Met Tinder liggen daar de meeste groeikansen voor 2020. Maar waar Tinder vooral gericht is op de jongeren heeft men tevens Hinge dat zich vooral op oudere gebruikers richt. Opvallend is dat de inkomsten van Match voornamelijk komen uit abonnementen en niet uit advertentie-inkomsten. Dat laatste biedt overigens veel groeipotentie gezien de explosief groeiende hoeveelheid gebruikers.

Tinder geldt als de belangrijkste site van Match Group. Tinder kan zonder kosten gebruikt worden, maar zodra je special features wil benutten heb je een abonnement nodig. Met Tinder Plus kan men onbeperkt ‘swipen’ en is een boost mogelijk, wat zoveel wil zeggen dat men hoger in de zoekresultaten terecht komt, iets wat Alibaba en eBay bijvoorbeeld ook hebben. De overtreffende trap is Tinder Gold. Dat geeft de optie degene te zien die jou geliked heeft, net als bij bijvoorbeeld LinkedIn (Premium). Tinder Plus, Tinder Gold en mogelijke advertentie-inkomsten bieden nog veel groeimogelijkheden voor dit al succesvolle bedrijf.

Een Match voor uw beleggingsportefeuille?In 2018 groeide de omzet met 30 procent, een duidelijke versnelling ten opzichte van eerdere jaren. Het is een teken dat de groei eerder versnelt dan afneemt. Op een omzet van 1,7 miljard dollar bedroeg de vrije kasstroom 555 miljoen dollar. Afgelopen zomer bereikte de koers van Match Group een piek van 95 dollar. De daling die volgde was niet geheel onverwacht na de wat al te enthousiaste stijging die eraan vooraf ging. De koerswinstverhouding op de huidige koers bedraagt 35. Match keert geen dividend uit.

Onlangs rapporteerde Match Group de resultaten over het afgelopen kwartaal. Met 0,51 dollar per aandeel was de winst beter dan verwacht. Dat gold ook voor de omzet die op 541 miljoen dollar uitkwam. Het management was echter voorzichtig met de outlook. Deze was iets lager dan verwacht. Dat had mede te maken met de te verwachten kosten in verband met de geplande spin-off van het 80 procentsbelang van moedermaatschappij IAC. Deze is van plan Match volledig te verzelfstandigen. Daarnaast verwacht Match nog een boete van ongeveer 60 miljoen dollar te moeten betalen in verband met een onderzoek van de FTC. Het voorstel van IAC om het 80-procentsbelang af te stoten ligt ter goedkeuring bij het management van Match. IAC heeft overigens een goed track record wat betreft het naar de beurs brengen van onderdelen. Denk aan Ticketmaster, Tripadvisor, Expedia en Trivago.

Het management van Match Group laat tot dusver zien een goed oog te hebben voor de markt waarin men opereert gezien de introductie van TinderPlus en Tinder Gold. Daarnaast geldt in de internetbusiness vaak het principe the winner takes it all. Wanneer een bedrijf veruit de grootste is, en dat is Match Group, wordt het voor de concurrentie erg moeilijk marktaandeel te winnen. Klanten gaan immers het liefst in zee met de grootste omdat daar ook de meeste kansen liggen. De komst van Facebook op deze markt is wellicht aan de late kant. Tenslotte biedt deze markt nog erg veel potentie in de zowel de Verenigde Staten als ook in de rest van de wereld. Niet alleen bij de jeugd, maar zeker ook bij de ouderen. Daarnaast lijkt Match Group redelijk recessiebestendig. Economische neergang hoeft het swipegedrag niet per sé negatief te beïnvloeden. Of zoals een analist het uitdrukte: ‘Short traditional marriage and go long on Match instead’.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Match Group in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 261 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten