Givaudan; bijsmaakje moet worden weggewerkt

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Givaudan is een succesvolle spin-off van Roche en vanaf juni 2000 genoteerd aan de Zwitserse beurs in Zurich. Givaudan werd bij de beursintroductie op 4,5 miljard Zwitserse Frank gewaardeerd. De huidige marktwaarde is ruim 25 miljard Zwitserse Frank.

Het is de grootste producent van geur- en smaakstoffen met, naar omzet gemeten, een marktaandeel van ruim 25 procent. Men is in alle regio’s actief met totaal 148 verschillende locaties waaronder 60 onderzoeks- en ontwikkelingscentra (in 2019 wordt een hypermodern R&D-centrum in Zurich geopend) en 68 fabrieken. S&P verhoogde de creditrating augustus vorig jaar naar A- met een stabiele outlook.

Om de leidende positie te handhaven wordt jaarlijks 8-9 procent van de omzet geïnvesteerd in research & development. Vorig jaar kwam dit bedrag uit op 477 miljoen Zwitserse Frank. Het resulteerde in 46 nieuwe patenten. Inmiddels staat de teller op 3.600 gepatenteerde geur- en smaakstoffen. Totaal werden er vorig jaar meer dan 74.000 verschillende geur- en smaakstoffen producten verkocht.

Geur en smaak zijn leidend bij de keuzes die consumenten maken. Bij parfums en eau de toiletten ligt dat voor een ieder waarschijnlijk voor de hand. In een percentage uitgedrukt is de geur voor maar liefst 78 procent bepalend als het gaat om voor welk geurtje wordt gekozen. Het merk op zich is dat slechts voor 5 procent. De kosten van de geurstof voor parfums bedragen slechts 4-6 procent van de totale kosten van het product. Voor smaakstoffen ligt dit percentage lager maar het is nog steeds aanzienlijk. De smaak bepaalt namelijk voor zo’n 45 procent de keuze van de consument. Het merk is wel belangrijker dan waar het de geur betreft, maar toch bepaalt dat gemiddeld genomen voor slechts 30 procent de keuze. Daarna volgt de prijs met 15 procent. De kosten van de smaakstoffen bedragen echter slechts 0,5-2 procent van de totale kosten. Het management van Givaudan meldt dat in overleg met de afnemers de gestegen productiekosten volledig zijn doorbelast in de verkoopprijzen.

De moraal van dit verhaal? De kosten van de geur- en smaakstoffen vormen slechts een heel beperkt deel van de productkosten maar hebben wel een heel grote invloed op de beslissing van de consument. Producenten van parfums, zuivel, dranken, snacks en andere etenswaren hoeven daardoor in het geval van prijsstijgingen niet tot nauwelijks concessies te doen aan de kwaliteit van de geur- en smaakstoffen in relatie tot de verkoopresultaten als gevolg van de ‘goede geur of smaak’.

Op de omzetcijfers die onlangs publiceerde viel weinig aan te merken. De winst die hierop werd behaald viel echter tegen. Over het eerste halfjaar kwam de omzet uit op 3,09 miljard Zwitserse Frank, een stijging van 15,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Op autonome basis steeg de omzet met een respectabele 6,3 procent. Qua gerealiseerde winst kon men deze goede cijfers helaas niet doorzetten. Mede door de lagere marges bij het recent overgenomen Naturex én door de hogere grondstofkosten die Givaudan (nog) niet geheel heeft kunnen doorberekenen daalden de winstmarges. De nettowinst kwam daardoor uit op 380 miljoen Zwitserse Frank, een stijging van slechts 2,3 procent. Wel gaan analisten ervan uit dat die winstmarge in de tweede helft van het jaar hoger komt te liggen. Givaudan zal iets meer bovenop de bal moeten zitten en opnieuw met zijn afnemers om de tafel moeten gaan om de prijzen voor de komende periode opnieuw (hoger) vast te stellen. De onderneming houdt vast aan de eerder afgegeven jaaroutlook.

Givaudan is goed op weg om haar financiële doelstellingen voor 2020 van een jaarlijkse organische groei van 4-5 procent en een gemiddelde vrije kasstroom van 12-17 procent te behalen. Het recent bijsmaakje van de halfjaarcijfers zal dan zijn weggewerkt. Vanaf 2000 is jaarlijks het dividend verhoogd. Het huidige dividend bedraagt 60 Zwitserse Frank (2,3%) per aandeel. Gecombineerd met de pricing power van het concern blijft het aandeel wat mij betreft een smaakmaker binnen een goed gespreide beleggingsportefeuille.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Givaudan in portefeuiille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 261 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten