Heroriëntatie Nestlé smaakt naar meer

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, doet zijn status van marktleider eer aan. Het was in de sector de eerste die in 2016 inzag dat het anders moest. Meer focus op kerndivisies, meer efficiëntie en een nog sterkere focus op duurzaamheid. Consumentenvoorkeuren zijn immers niet statisch maar veranderen voortdurend, vooral in de belangrijkste markt van Nestlé, de Verenigde Staten. Diepvries, snacks en kant-en-klaarmaaltijden zijn niet langer de norm. Tegenwoordig is dat vers, gezond, makkelijk en duurzaam. De activiteiten moeten daarop worden aangepast. Dat een heroriëntatie noodzakelijk was werd ook gezien door activistische aandeelhouders. Mede zij spoorden Nestlé hiertoe aan.

Sinds de interesse van KraftHeinz (met medewerking van Buffett en 3G) in Unilever en de open brief aan het bestuur van Nestlé van Daniël Loeb van Third Point, vaart topman Mark met Nestlé scherp aan de wind. De kosten moeten met 2,5 miljard Zwitserse frank omlaag. Hiervan is inmiddels de helft gerealiseerd.

Heroriëntatie

De heroriëntatie zorgde voor de nodige aan- en verkopen. Zo werd de levensverzekeraar Gerber Life Insurance verkocht aan Western & Southern Financial Group voor 1,55 miljard dollar in cash. De Noord Amerikaanse snackdivisie werd voor 2,8 miljard dollar cash verkocht aan Ferrero International. Om Nestlé verder te verduurzamen zal ook vleeswarenbedrijf Herta nog dit jaar worden verkocht. De Amerikaanse firma’s Smithfield Foods en Cargill zouden interesse hebben. Er wordt een verkoopopbrengst verwacht tussen de 800 miljoen en 1 miljard dollar.

Onlangs kondigde Nestlé aan exclusieve onderhandelingen te zijn gestart met private equity firma EQT Partners en een dochteronderneming van het staatsinvesteringsfonds van Abu Dhabi. Zij zijn geïnteresseerd in de overname van de divisie huidverzorging (Nestlé Skin Health) voor 10,2 miljard Zwitserse frank. Ergens in de zomer zal de deal waarschijnlijk rondkomen. De verkoop zal tot een boekverlies leiden van ongeveer 90 miljoen frank. De divisie had in 2018 een jaaromzet van 2,8 miljard Zwitserse frank.

Nestlé is volgens Martine Hafkamp van Fintessa een mooi defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een faire weging. Aangekocht werden een Canadese vitaminemaker (Atrium Innovations) voor 2,3 miljard dollar in cash en een meerderheidsdeelneming in premium koffiemerk Blue Bottle. Bovendien is een samenwerking aangegaan met Starbucks. Tegen betaling van 7 miljard dollar mag Nestlé de koffie en thee van Starbucks verkopen in supermarkten. Daarnaast is Nestlé ook flink de eigen productiecapaciteit aan het stroomlijnen. De afgelopen maanden werd er vrijwel elke maand een fabriek gesloten. Productiefaciliteiten worden waar mogelijk samengevoegd.

Dat de ingezette strategische heroriëntatie zin heeft, blijkt wel uit de cijfers. Gedurende het vierde kwartaal kende de omzetgroei een versnelling ten opzichte van de rest van het jaar. Ook in de eerste drie maanden van dit jaar bleef het crescendo gaan met Nestlé getuige de omzetcijfers. Het was de sterkste start van het jaar voor het concern sinds 2016. De organische omzetgroei (dus exclusief investeringen en bij constante wisselkoersen) bedroeg 3,4 procent. Daarmee versloeg Nestlé de gemiddelde analistenverwachting van 2,8 procent. De omzetgroei bestond voor 1,2 procent uit hogere prijzen (vooral in de Verenigde Staten en Brazilië) en voor 2,2 procent uit volumegroei. Kijkend naar de verdeling over de wereld bedroeg de omzetgroei in ontwikkelde markten 1,2 procent en in opkomende markten 6,3 procent. Vooral de na de Verenigde Staten grootste markt voor Nestlé China liet (wederom) een duidelijke groei zien. De gerapporteerde omzetgroei voor het hele concern kwam uit op 22,2 miljard Zwitserse frank (+4,3 procent).

De gemiddelde prijsverhoging van 1,2 procent was de hoogste in tien kwartalen en geeft aan dat Nestlé goed in staat is om de hogere grondstofprijzen (vooral hogere verpakkingskosten door de gestegen olieprijs) door te belasten aan de consument. Nestlé bevestigde nog eens de outlook voor geheel 2019 en verwacht dit jaar een verdere groei van de omzet, de brutowinstmarge en de winst per aandeel.

Dividendverhoging

De vrije cashflow steeg met 15 procent tot 10,8 miljard Zwitserse Frank. Hierdoor kreeg Nestlé ruimte om het dividend verder op te trekken tot 2,45 Zwitserse frank per aandeel (+4,3 procent). Het is de vierentwintigste keer achtereen dat het dividend verhoogd werd. Het dividendrendement op de huidige koers bedraagt ongeveer 2,5 procent, een aantrekkelijke vergoeding aangezien de Zwitsers nog steeds een negatieve rente hebben. Het lopende aandeleninkoopprogramma van 20 miljard frank zal eind dit jaar afgerond worden. Dit is een half jaar eerder dan verwacht.

Nestlé is een mooi defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een faire weging. Naast de strategische heroriëntatie in (vooral) de Verenigde Staten, zet het bedrijf ook vol in op China. In China moet de verkoop aangezwengeld worden via e-commerce. Zo is Nestlé een samenwerking aangegaan met Alibaba. Via het e-commerce platform van Alibaba, Tmall, bereikt Nestlé een enorme nieuwe markt. Vooral melkpoeder voor baby’s, kant-en-klaar Nescafé koffie en chocolade worden verkocht. De omzet in Groter China (China, HongKong, Taiwan en Macau) bedraagt al 10 procent van de concernomzet maar dit moet de komende jaren nog flink toenemen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten