Johnson & Johnson: vorstelijk dividend met een triple A

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Het Amerikaanse, in 1886 door drie broers opgerichte, concern richt zich op medicijnen, medische producten en persoonlijke verzorging. Johnson & Johnson is met 260 verschillende bedrijven in ruim 60 landen actief. Hun producten worden wereldwijd in 175 landen verkocht.

De diverse bedrijven zijn ondergebracht in drie divisies. De belangrijkste en meest winstgevende is: ‘Pharmaceuticals’. Deze divisie neemt 54 procent van de totale winst en 45 procent van de omzet voor haar rekening. Er worden medicijnen ontwikkeld en verkocht, waaronder diverse ‘blockbusters’. Belangrijke en bekende onderdelen van deze divisie zijn Janssen Pharmaceuticals, ooit een Belgische biotech onderneming, en het Nederlandse Crucell, dat in 2010 werd overgenomen.

Het tweede segment is Medische Apparatuur, ‘Medical Devices’, goed voor 36 procent van de omzet, met chirurgische instrumenten en protheses. Hier wordt ook circa 36 procent van de concernwinst verdiend. Het kleinste segment, met circa 10 procent van de winst en 19 procent van de omzet, is Consumentenproducten, ‘Consumer Health Products’, met bekende merken als Listerine (mondwater), Roc (crèmes) en Pizbuin (zonnebrand). Verder worden er verbandmiddelen en pijnstillers gemaakt en verkocht.

Trends

Twee belangrijke trends spelen Johnson & Johnson in de kaart. Ten eerste is dat de vergrijzing. In de Verenigde Staten groeien de uitgaven aan de gezondheidszorg al jaren sneller dan de economie van het land. Ten tweede is dat de snelle groei van opkomende markten. Hier is sprake van een grote bevolkingsgroei met een stijgend besteedbaar inkomen. Vooral ‘Pharma’ profiteert hiervan met de verkoop van medicijnen. Ongeveer 18 procent van de omzet wordt behaald in opkomende economieën, ten opzichte van 51 procent in de Verenigde Staten en 23 procent in Europa.

Maar liefst 11 van hun producten behalen zelfstandig meer dan 1 miljard dollar omzet. Ongeveer 70 procent van alle producten die ze verkopen heeft minimaal een nummer 2 positie in hun markt. Een belangrijke blockbuster was het reumamiddel Remicade (9 miljard dollar omzet). Dit liep in 2014 echter uit het patent. Via de goed gevulde pijplijn is de omzet hiervan inmiddels opgevangen door andere medicijnen zoals Imbruvica (leukemie) en Invokana (diabetes). Johnson & Johnson wil voor 2020 tenminste 10 medicijnen op de markt brengen waarvan de omzet tenminste 1 miljard dollar per jaar zal zijn.

Johnson & Johnson realiseert zich dat R&D belangrijk is om de pijplijn gevuld te houden. Daarnaast worden er regelmatig samenwerkingsverbanden aangegaan met biotechbedrijven, zoals Genmab, of worden deze overgenomen. Johnson & Johnson geeft jaarlijks meer dan 9 miljard dollar uit aan R&D. Sprekend hiervoor is dat ongeveer 25 procent van de omzet wordt behaald met producten die korter dan 5 jaar geleden zijn ontwikkeld.

Johnson en johnson

Zoals bij iedere belegging het geval is, zijn er ook in dit geval natuurlijk risico’s. Johnson & Johnson is een wereldwijd opererend concern. Dat betekent dat het valutarisico loopt met andere valuta dan de Amerikaanse dollar. De sterke dollar zorgde bijvoorbeeld in 2015 voor een 5,7 procent daling van de omzet. Zonder valutaeffect groeide de omzet echter 5,8 procent.

Daarnaast is Johnson & Johnson al diverse keren in haar bestaan aangeklaagd. Dat was of voor medicijnen of producten die niet deugdelijk waren of omdat er in Afrika medicijnen verkocht werden die ‘over de datum’ waren. Johnson & Johnson is echter zo groot en machtig dat rechtszaken gewonnen werden of dat de boetes eenvoudig op te hoesten waren. Bovendien zijn er maar weinig farmaceuten te vinden die zich ethischer gedragen dan Johnson & Johnson.

Dividend Aristocrat

Samen met Microsoft is Johnson & Johnson het enige bedrijf ter wereld met een AAA-rating. De farmaceut heeft dan ook bewezen crisisbestendig te zijn. Zo groeide ten tijde van de financiële crisis de winst per aandeel in 2008 met 10 procent, in 2009 met 1 procent en in 2010 met 3 procent. Het dividend werd gewoon verhoogd en betaald. De afgelopen 30 jaar heeft het bedrijf elk jaar de winst per aandeel, exclusief bijzondere posten, kunnen laten groeien.

Johnson & Johnson behoort tot de ‘Dividend Aristocrats’ (25 jaar onafgebroken hoger dividend) en zelfs tot de exclusievere ‘Dividend Kings’ (50 jaar onafgebroken hoger dividend) doordat ze maar liefst 54 jaar op rij het dividend verhoogd hebben. Op de huidige koers bedraagt het dividendrendement ongeveer 2,8 procent. De som der delen wat betreft de rating, de dividendhistorie en de spreiding binnen het concern in een drietal divisies maakt een belegging in Johnson & Johnson in mijn ogen een redelijk veilige.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 253 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten