Koers Constellation Brands high op marihuana?

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Het Amerikaanse Constellation Brands produceert en verkoopt wereldwijd bier, wijn en sterkedrank in het premium segment. De onderneming heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Mexico, Nieuw-Zeeland, Italië en Canada. Constellation Brands is gemeten in marktaandeel de derde bierproducent van de Verenigde Staten. Onder de ruim 100 verschillende merken die er worden gevoerd zitten onder meer de bieren Corona, Modelo, Pacifico, Ballast Point en Funky Buddha. Bekende wijnen zijn onder andere van Robert Mondavi, Ravenswood Winery, Wild Horse Winery, Ruffino en The Prisoner. Tenslotte maken Black Velvet Canadian Whisky, Svedka Wodka en Casa Noble Tequila eveneens deel uit van de drankenportefeuille.

Medicinale marihuana

Onder de naam Canandaigua Wine Company was het bedrijf aanvankelijk actief als verkoper van wijn in het oosten van de Verenigde Staten. In 1973 ging het onder deze naam naar de beurs. In 2000 werd de naam veranderd in Constellation Brands. Toen AB Inbev in 2013 de Mexicaanse Corona-brouwer Grupo Modelo inlijfde, werden diens merken in de Verenigde Staten overgedaan aan Constellation Brands om zo concurrentiebezwaren te tackelen. In 2017 werd er een belang van 10 procent genomen in Canopy Growth, een Canadese producent van medicinale marihuana. In augustus 2018 werd deze investering uitgebreid tot 38 procent. In april van dit jaar werd een aantal wijnen uit het goedkopere segment verkocht.

Was Constellation Brands oorspronkelijk een producent van wijn, Inmiddels is bier heel belangrijk geworden. Met de merken Corona en Modelo dragen de Mexicaanse bieren maar liefst voor 64 procent bij aan de omzet. Ze zijn zelfs goed voor vrijwel de hele winst. De omzet van Modelo groeide vorig jaar met 18 procent en die van Corona met 11 procent. De omzet van het derde bier, Pacifico, groeide met 8 procent. Corona geldt als een premium bier. Na de verkoop van de goedkopere wijnen is bier nog belangrijker geworden voor Constellation Brands.

Aangezien in de nabije toekomst ook een positieve bijdrage van de marihuana wordt verwacht verdient Constellation Brands in mijn ogen de voorkeur. Om de trend dat er door de jeugd steeds minder bier gedronken wordt te keren heeft Constellation Brands zijn vleugels uitgeslagen naar de marihuana-business. Met de koop van een belang in Canopy Growth streeft men ernaar dranken op basis van wiet te maken, iets wat bijvoorbeeld Heineken in de Verenigde Staten met Lagunitas al doet. Analisten verwachten dat de markt voor legale cannabis snel zal groeien. Diverse landen, waaronder Duitsland en Australië, staan medicinaal gebruik van cannabis toe. Op de Canadese beurs is Canopy opgenomen in de gezondheidsindex, traditioneel vooral bestemd voor farmaceutische bedrijven. Naar verwachting zal de consumptie groeien door medicinaal en recreatief gebruik.

Teleurstellingen

Recent werd de bestuursvoorzitter van Canopy Growth op aandringen van Constellation Brands de laan uitgestuurd. Achterblijvende resultaten lagen hieraan ten grondslag. Het aandeel van naar schatting zo’n 4,65 miljard dollar (Canopy Growth heeft een beurswaarde van ongeveer 12,3 miljard dollar; 38 procent daarvan is zo’n 4,65 miljard dollar) is tot op heden echter verlieslatend. Na diverse teleurstellingen was het geduld van het management van Constellation Brands op, zeker nu concurrent Aurora Cannabis aankondigde binnenkort voor het eerst een positieve cashflow te zullen genereren. Hoewel de resultaten van Constellation in met name het biersegment tegen de trend in goed waren worden de winsten verwaterd door de Canopy-aankoop. Zowel de winst als de omzet vielen hoger uit dan verwacht. Voor het gehele jaar wordt er een winst van 8,65 tot 8,95 per aandeel verwacht, een bijstelling van 15 cent naar boven.

Constellation Brands heeft een koerswinstverhouding van 21 op de verwachte winst over 2019. Daarmee is het te vergelijken met Heineken en Carlsberg. AB Inbev is iets goedkoper. Constellation Brands keert een dividend uit van 1,6 procent. Aangezien in de nabije toekomst ook een positieve bijdrage van de marihuana wordt verwacht verdient Constellation Brands in mijn ogen de voorkeur.

Auteur heeft privé geen positie, offensieve cliënten van Fintessa hebben het aandeel Constellation Brands in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten