Nestlé herstelt van zwak kwartaal

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Nestlé maakte onlangs bekend een deal te hebben gesloten met het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. Nestlé verkrijgt de licentie om wereldwijd de producten van Starbucks te gaan verkopen. De grootste voedingsproducent ter wereld betaalt hiervoor 7,15 miljard dollar aan de Amerikanen.

Er worden geen vaste activa als fabrieken en productielijnen overgenomen. De deal is exclusief de verkopen in de Starbucks winkels, maar betekent wel vanaf volgend jaar circa 2 miljard dollar extra omzet per jaar voor Nestlé. Beide partijen verwachten eind 2018 goedkeuring voor de deal te verkrijgen van de mededingingsautoriteiten.

De deal past goed in de strategie van Nestlé om de grootste koffieverkoper (Nescafé, Nespresso) ter wereld te blijven. Naast koffie focust Nestlé zich met de vorig jaar ingezette strategische heroriëntatie op gebotteld water, diervoeding, babyvoeding en gezonde voeding. De Amerikaanse bakkerij-activiteiten en de diepvriesactiviteiten worden verkocht. Als derde onderdeel van de strategie zal er tot 2020 voor 20 miljard Zwitserse frank aan aandelen worden ingekocht.

Koffie valt onder de divisie Beverages en is goed voor 23 procent van de omzet. De overige divisies zijn Nutrition & Health Science (onder andere babyvoeding, 17 procent van de omzet), Milk Products & Ice Cream (15 procent van de omzet), Prepared Dishes & Cooking Aids (o.a. diepvriespizza’s en Maggi, 13 procent van de omzet), PetCare (dierenvoeding Friskies en Purina, 14 procent van de omzet), Chocolate, Confectionary & Biscuits (waaronder KitKat, Buitoni, 10 procent van de omzet) en tenslotte Water (o.a. San Pellegrino, 8 procent van de omzet).

De Amerikaanse bakkerij-activiteiten (candybars) verkocht Nestlé afgelopen januari voor 2,8 miljard dollar in cash aan het Italiaanse snoepconcern Ferrero International SA. Al in september vorig jaar kocht Nestlé een meerderheidsaandeel in het Amerikaanse koffieconcern Blue Bottle Coffee. Ook kocht Nestlé het Amerikaanse Sweet Earth (vegetarische voeding) en een minderheidsaandeel in Freshly, dat kant-en-klare maaltijden verkoopt aan Amerikanen.

Met slechts 1,9 procent organische groei was het vierde kwartaal van 2017 het zwakste kwartaal van Nestlé van deze eeuw. Beleggers waren dan ook nieuwsgierig hoe het eerste kwartaal van dit jaar zou zijn verlopen. Gelukkig wist Nestlé te herstellen, de cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar waren zelfs licht hoger dan analisten hadden verwacht.

Nestlé zag groei bij alle onderdelen van het concern, maar vooral bij diervoeding en koffie. De omzet kwam uit op 21,3 miljard Zwitserse frank, een stijging van 1,4 procent. De organische groei betrof 2,8 procent; 0,2 procent kwam door hogere prijzen en 2,6 procent door hogere volumes. Analisten verwachtten 2,5 procent. Vooral in Azië nam de omzet toe, waar China het geweldig deed mede door het Chinese nieuwjaar. In Azië kwam de organische groei uit op 4,7 procent. Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika groeiden organisch met 2,2 procent. De Amerika’s groeiden slechts met 1,2 procent naar een omzet van 6,8 miljard Zwitserse frank. Vooral de verkoop van diervoeding via internet deed het goed in de Verenigde Staten het afgelopen kwartaal. Het feit dat Nestlé een Zwitsers bedrijf is komt dit keer goed uit. Dankzij de rapportage in Zwitserse franken hadden de wisselkoersen een negatieve impact van slechts 1,6 procent op de resultaten.

Winstcijfers werden niet bekend gemaakt. Nestlé bevestigde de eerder afgegeven verwachting dat de organische groei dit jaar zal gaan uitkomen tussen de 2 en 4 procent. Om de winstgevendheid te verbeteren worden er op de Zwitserse thuismarkt 500 banen geschrapt. De koerswinstverhouding voor dit jaar bedraagt 20,4 (gegevens Bloomberg) uitgaande van een verwachte winst per aandeel van 3,81 Zwitserse frank, een plus van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het dividendrendement bedraagt 3,1 procent. Nestlé heeft al 23 jaar achtereen het dividend verhoogd.
Het bovenstaande maakt Nestlé in mijn ogen een defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een faire waardering.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 227 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten