Mastercard lijkt een no-brainer

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Mastercard, een van de grootste uitgevers van betaalkaarten ter wereld, geeft licenties uit voor het verstrekken van onder meer veel gebruikte creditcards. Behalve creditcards levert het bedrijf met Maestro, de Mastercard Prepaid en Cirrus eveneens debet diensten.

’s Werelds snelste betalingsverwerkingsnetwerk wordt beheerd door Mastercard. Het verbindt consumenten, handelaars, bedrijven, financiële instellingen en overheden met elkaar. Zoals ze zelf zeggen ‘a world beyond cash’. De technologie wordt iedere dag op elk moment gebruikt om niet alleen veilig en eenvoudig te kunnen betalen, maar om dat vooral op een slimme manier te doen. De Mastercard producten maken dagelijkse activiteiten zoals winkelen, het beheren van je financiën, reizen en het runnen van een bedrijf eenvoudiger en veiliger.

Sinds 2010 staat het bedrijf onder de bezielende leiding van de Indiër Ajaypal Banga. In die periode is het bedrijf getransformeerd van een voornamelijk op de Verenigde Staten gerichte creditcardmaatschappij naar een wereldwijd betaaltechnologiebedrijf. Het dividend werd negen jaar op rij verhoogd. Onder zijn bewind nam de omzet toe van 5,5 naar 16,9 miljard dollar. Het bedrijf heeft een ijzersterke balans met ruim 7 miljard dollar aan cash. In de afgelopen tien jaar deed Mastercard het daarmee aanmerkelijk beter dan Visa, de voornaamste concurrent. Samen vormen zij een duopolie op de markt voor betalingsverwerking. Begin volgend jaar wordt Banga president-commissaris en maakt hij plaats voor een nieuwe bestuursvoorzitter; Michael Miebach.

Natuurlijk heeft Mastercard ook te lijden onder de huidige crisis. Het bedrijf stelde de omzetverwachting met 1 tot 3 procent naar beneden bij en trok eerder de outlook voor heel 2020 in. Er wordt immers veel minder gereisd, veel winkels zijn of waren dicht en de werkloosheid explodeerde. De lange termijn vooruitzichten van Mastercard zijn echter uitstekend als gevolg van de onomkeerbare trend van de ‘War on cash’. Consumenten betalen in toenemende mate elektronisch in plaats van met cash. Veel consumenten gebruiken creditcards voor hun online aankopen. Iedere keer wanneer er een transactie plaatsvindt verdient Mastercard geld aan de transactie zelf en een percentage op de verkoop. Maar het meest interessant zijn de winsten uit de mobiele betalingen. Meer en meer verrichten consumenten immers betalingen via hun telefoon met behulp van digitale wallets als Apple Pay en Google Pay.

Mastercard lijkt een no-brainerMet name de opkomst van Apple Pay zou als een bedreiging voor de banken kunnen worden gezien. Banken moeten immers een gedeelte van de transactiekosten afstaan. Winkeliers en consumenten betalen niets extra. Apple Pay wordt vervolgens betaald uit de interchange fee, het bedrag dat de bank van de verkoper betaalt aan de bank van de koper. Voor betalingen met creditcards vraagt Apple 15 basispunten.

De opkomst van deze techgiganten in de financiële wereld vormt echter allerminst een bedreiging voor Mastercard. Het bedrijf heeft samen met concurrent Visa vrijwel het hele betalingsverwerkingsnetwerk in handen. Wil een ondernemer betalingen via digitale wallets accepteren? Dan geldt de voorwaarde dat je Maestro (Mastercard) of Visa op je pinautomaat accepteert. Zo bezien is de opkomst van bijvoorbeeld Apple Pay alleen maar goed voor Mastercard. Zonder het netwerk van de laatste geen Apple Pay.

Mastercard heeft deze markt samen met Visa vrijwel volledig in handen. Voor een nieuwkomer is het bijna ondoenlijk een betalingsnetwerk op te bouwen dat de strijd met deze twee giganten aan zou kunnen. Gezien de voortgaande trend naar een vrijwel cashless society lijkt een investering in Mastercard een no-brainer. Mastercard wijkt immers af van een ‘normale’ creditcard uitgever. Het verdient namelijk niet aan het uitgeven van kaarten of het verstrekken van krediet. Het collecteert daarentegen fees over de gedane transacties. Het bedrijf verdient Apple-achtige winstmarges van 55 procent. De lange termijn winstgroei bedraagt dan ook gemiddeld ruim 20 procent per jaar. Daar kan een ‘gewone’ financiële instelling alleen maar van dromen.

Afgelopen zomer kondigde Mastercard de overname aan van open-banking groep Finicity. Voor deze acquisitie telt Mastercard bijna 1 miljard dollar neer. Open banking is in de Verenigde Staten minder ver ontwikkeld dan in Europa. Met open banking stellen banken voorheen afgesloten informatie ter beschikking aan andere (fintech) ondernemingen. Hiermee worden banken gedwongen (onder meer door PSD2) tot grotere transparantie en concurrentie met nieuwkomers op de bankenmarkt en fintech ondernemingen. Het voordeel van een snelle en gemakkelijke door de consument goedgekeurde toegang tot hun financiële gegevens, is onder andere dat het Mastercard enorm helpt het kredietbeslissingsproces te stroomlijnen. Het is een door de pandemie afgedwongen versnelling naar een digitaal tijdperk.

Vicevoorzitter van Mastercard Ann Cairns is voorzitter van de 30 procent club. Deze organisatie werd tien jaar geleden opgericht om meer vrouwen in de raden van bestuur benoemd te krijgen. In deze hoedanigheid maakt Mastercard zich nu ook sterk voor meer etnische diversiteit in bedrijfsbesturen volgend op de rassendemonstraties in de Verenigde Staten.

In juli werden de kwartaalcijfers gerapporteerd. De winst bedroeg 1,4 miljard dollar en was hoger dan analisten verwachtten. Per aandeel bedroeg deze 1,36 dollar in plaats van de verwachte 1,16 dollar. De omzet was met 3,34 miljard iets beter dan de voorspelde 3,25 miljard. De koerswinstverhouding is met 38 keer de verwachte winst niet kinderachtig. Mastercard heeft een dividendrendement van 0,48 procent. Mastercard constateerde na een aanvankelijke terugval in transacties ten tijde van de lockdown een stabilisatie in de maand mei en daarna zelfs weer een groei van 5 procent op jaarbasis in juni. Het bedrijf verwacht een verdere normalisatie van de markt en dat biedt in mijn ogen een mooie kans op de aandelen tegen de huidige (nog) gereduceerde koers op te pakken.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Mastercard in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 377 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten