Michelin: laat het dividend maar binnenrollen

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Michelin is samen met Bridgestone en Goodyear een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. De onderneming is tevens de moeder van Euromaster, een Europees netwerk van service- en verkooppunten voor autobanden en auto-onderhoud. Sinds 1900 publiceert Michelin reisgidsen en strooit het met Michelin sterren als onderscheiding voor restaurants met een goede tot zeer goede keuken en een correcte bediening voor de overbekende Rode Gids. De snelste productieauto ter wereld, de Bugatti Chiron, met een topsnelheid van 490 kilometer per uur, staat ook op banden van Michelin.

Het bijzondere aan Michelin is dat het moederbedrijf van Michelin is gestructureerd als een commanditaire vennootschap. Dat houdt in dat aandeelhouders geen zeggenschap hebben wat betreft de bedrijfsvoering. Die macht is geheel en al in handen van de familie Michelin.

Michelin is door de jaren heen een uitvinder en vernieuwer geweest wat betreft bandentoepassingen. Hieronder volgt een kleine greep uit de innovaties van Michelin:
• 1891: De eerste verwisselbare fietsband
• 1894: De eerste rubberen band voor koetsen (paardentractie)
• 1895: De eerste rubberen band voor auto’s
• 1926: Comfort band voor vrachtwagens (gewichtsklasse 33 ton)
• 1929: Eerste trein met rubberen banden (Micheline)
• 1938: Banden versterkt met metaalroosters
• 1946: Patent aangevraagd op de radiaalband

Vorig jaar werd er een omzet gerealiseerd van 22 miljard euro en een winst van 1,6 miljard euro. Voor het lopende jaar wordt een omzet van 23 miljard euro verwacht en een winst van 1,9 miljard euro. Daarmee laat Michelin als een van de weinige uitzonderingen in de automotive sector wel een winstgroei zien. Kijken we naar de eerste helft van het jaar, dan zien we een toename van 8 procent onder aan de streep. Een belangrijke verklaring voor deze positieve uitzondering is dat Michelin hoofdzakelijk banden produceert en daardoor niet zo afhankelijk is van de afnemende afzet die zich in de conventionele markt voor personenauto’s voordoet.

De sterke fundamenten maken in mijn ogen aantrekkelijk om Michelin op te nemen in een goed gespreide aandelenportefeuille.Toch zijn er wel een paar bedreigingen te bedenken. Zo zou het zo maar kunnen dat Chinese bandenfabrikanten er in slagen banden van dezelfde kwaliteit als die van Michelin te gaan produceren en leveren. Ook kan in het kader van de huidige milieudiscussies fijnstof dat door autobanden veroorzaakt wordt een probleem worden. Tevens kan er natuurlijk zo’n teruggang in de conjunctuur plaatsvinden dat de consument de voorkeur zal geven aan goedkopere banden. Door diezelfde economische teruggang zou het ook in de mijnbouwsector wat minder kunnen gaan en dat kan nadelig voor Michelin zijn aangezien de onderneming veel van de banden levert voor de voertuigen die in de mijnbouw worden gebruikt.

Kansen waar Michelin haar voordeel mee kan doen zijn er gelukkig ook. Zo zal het aantal auto’s wereldwijd toenemen. Het aandeel van elektrische auto’s daarin zal steeds groter worden en juist bij deze categorie zijn banden aan meer slijtage onderhevig. Hierop aansluitend lijkt het niet onwaarschijnlijk dat consumenten daardoor meer en meer zullen kiezen voor kwaliteitsbanden.

Ook de nieuwe luchtloze autoband Uptis die Michelin in samenwerking met General Motors ontwikkelt biedt in dit kader straks volop kansen. Deze autobanden vergen minder onderhoud, een lekke band behoort tot het verleden, en staan altijd op goede ‘spanning’. Daardoor zijn ze veel milieuvriendelijker. Daarnaast worden ze ook nog eens 3D-geprint met duurzame materialen. Een reservewiel is niet meer nodig, wat tot gewichtsverlies van de auto en daarmee energiebesparing leidt. De ontwikkelingen staan bij Michelin nooit stil.

Bij Michelin is de verhouding van de netto schuld ten opzichte van het eigen vermogen met ruim 24 procent laag. Er hoeven geen grote bedragen besteed te worden aan research and development. De verwachte koerswinstverhouding is met 10,7 voor dit jaar en 9.4 voor volgend jaar niet hoog. Het dividendrendement bedraagt ongeveer 3,85 procent en dat lijkt gezien de ruime kasstroom prima houdbaar. Deze sterke fundamenten maken in mijn ogen aantrekkelijk om Michelin op te nemen in een goed gespreide aandelenportefeuille.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Michelin in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 259 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten