Microsoft mengt zich in strijd om de gamer

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Microsoft gaat mee in de vaart der volkeren wat betreft online gaming en introduceert een Stadia-achtig product. Het is een op cloud gebaseerde gamestreamingdienst genaamd Project X Cloud. In eerste instantie zal dit alleen op Android-apparaten beschikbaar zijn. Met behulp van speciale controllers kunnen de games vervolgens op telefoon of tablet worden gespeeld. De ‘console-streaming’-functie is gratis voor mensen die al een Xbox One-console hebben. De eerste voorzichtige test/preview uitrol zal nog deze maand plaatsvinden.

Concurrent Nintendo is nog niet zover, maar heeft wel plannen in deze richting. Het heeft Microsoft gevraagd te helpen een streamingservice voor de Nintendo Switch op te zetten. Dat klinkt misschien gek, samenwerken met je concurrent, maar voor Microsoft betekent het extra omzet bij haar clouddiensten. Microsoft heeft al een samenwerkingsverband met Sony. Sony maakt gebruik van de Azure cloud diensten. Daarnaast ontwikkelen Sony en Microsoft samen een heel nieuwe AI-applicatie. Sony’s kennis van beeldsensoren wordt hierbij gecombineerd met Microsofts Azure AI. Het resultaat van deze samenwerking is dat je sinds kort met een Sony PS Now abonnement spelletjes op een Windows PC kan spelen.

De voorzichtige conclusie die kan worden getrokken is dat de komst van Apple en Google naar het strijdtoneel van de games ervoor zorgt dat Microsoft nieuwe allianties kan aangaan met Sony en Nintendo. Microsoft zet daardoor deze mogelijke bedreiging om in een kans. De Azure cloud diensten zullen er wel bij varen.

Gaming is tegenwoordig trouwens een sport om naar te kijken. Denk maar aan de Fortnite toernooien waar forse bedragen mee te winnen zijn. Dat kijken kan via het welbekende YouTube, maar ook via Twitch, het streamingplatform van Amazon en Mixer, het streamingplatform van Microsoft. Is YouTube meer een statische dienst met vooraf opgenomen content, Twitch en Mixer zijn meer live waardoor de gebruikers zich meer betrokken voelen.

Microsoft mengt zich in strijd om de gamerBegin augustus lukte het Microsoft om Tyler Blevins, een populaire Fortnite speler/streamer met de nickname Ninja exclusief binnen te halen op Mixer. Voorheen speelde hij op Twitch. Ninja is onder andere influencer voor RedBull en had op Twitch 14 miljoen volgers. Twitch heeft tegenwoordig 140 miljoen maandelijkse unieke volgers, Mixer blijft steken op 20 miljoen volgers. Met het aantrekken van onder andere Ninja hoopt Microsoft op dit toneel volwaardig mee te kunnen strijden.

Wat betreft AI, in juli kondigde Microsoft aan een investering van 1 miljard dollar in OpenAI. Dit bedrijf, ook wel onderzoekslaboratorium, is in 2015 opgericht met steun van Elon Musk. Initieel was het een non-profit organisatie dat de resultaten van het onderzoek deelde om zo AI niet te laten ontsporen. Inmiddels heeft het een commerciële tak in het leven geroepen om extra investeerders aan te trekken. Microsoft maakt van die mogelijkheid gebruik met een investering van 1 miljard dollar. Microsoft zal daardoor de officiële Cloud provider voor OpenAI worden. Daarnaast krijgt Microsoft een deel van de technologie die OpenAI ontwikkelt in licentie om die zelfstandig verder te commercialiseren.

Over het eerste kwartaal (gebroken boekjaar) kwam de omzet uit op 33,1 miljard dollar, een toename van 14 procent op jaarbasis. De operationele winst bleef net onder 13 miljard dollar, een stijging van 27 procent. De nettowinst die werd gerapporteerd bedroeg 10,7 miljard dollar, 21 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Paradepaardje blijft de clouddivisie met een groei van 59 procent, al nam het groeipercentage, toen er een plus van 64 procent werd gerealiseerd, ten opzichte van het vorige kwartaal iets af. Gaming was nog geen hoogvlieger, maar zoals hierboven beschreven lijken betere tijden in aantocht.

Onlangs wist Microsoft haar aandeelhouders extra te plezieren. Toen maakte men namelijk bekend het kwartaaldividend met 5 cent te verhogen naar 51 dollarcent per aandeel én voor 40 miljard dollar aan eigen aandelen te zullen inkopen. Op de huidige koers van het aandeel is dat een dividendrendement van krap 1,5 procent. Voor de eigen aandeleninkoop is geen termijn aangekondigd, maar op de huidige marktkapitalisatie keert het concern daardoor als het ware bijna 4 procent uit aan de aandeelhouders.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Microsoft in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 261 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten