Neem de tijd

Column | Nog geen reacties

Het is niet waarschijnlijk dat de Schotse investeringsmaatschappij Baillie Gifford geld zal steken in de startup Squad Mobility, die een kleine elektrische stadsauto heeft ontwikkeld die zichzelf oplaadt met zonne-energie. Even googelen en je wordt overreden door de initiatieven en modellen.

Er is niets tegen op stadsauto’s. Maar je hebt ze al overal in de wereld. Misschien niet overal elektrisch, maar dat is een kwestie van tijd. De Squad Mobility is niet uniek en daarom alleen al nauwelijks interessant als investeringsvehicle. Het mist ook de schreeuwerigheid van de iPhone en Tesla om disruptief te zijn. Het zet geen trend; is slechts trendvolgend. Voor Baillie Gifford geen reden om te investeren.

De meeste kans maakt Squad Mobility als zij zich overlevert aan de krachten van de zakenbanken. Je krijgt dan te maken met de marketingkracht van waardering en funding, zelfs als de onderneming nog niets voorstelt en nog geen winst maakt. Diverse investeringsrondes zijn dan nodig om de waarde van de onderneming te pimpen. Bij elke investeringsronde worden dan nieuwe aandelen uitgegeven tegen een hogere prijs. Investeerders proeven winst en stappen in. Zo krijg je iets van de grond. Een alsmaar hogere waarde trekt nieuwe beleggers. Dit spelletje is al zo oud als de diamanthandel: 500 jaar.

Neem de tijdDat gaat niet altijd goed. Neem Just Eat Takeaway. De ene na de andere overname werd gefinancierd met onder meer nieuwe aandelen. Het groeiverhaal spatte uit elkaar toen bleek dat er geen overnames meer inzaten en dat zelfs bepaalde onderdelen zouden worden verkocht. Het sprookje was over. Dat werd niet gecompenseerd door meevallende bedrijfswinsten. Het zal mening aandeelhouder in het verkeerde keelgat zijn geschoten dat het bestuur suggereerde dat er wel winst is maar niet zichtbaar wordt gemaakt. Eigengereidheid wordt niet gewaardeerd.

Waarderingen daar draait het om. Soms geeft marketing ze een impuls, maar veel meer dan krediet is het niet. Verwachtingen moeten worden waargemaakt. Anders ontstaat een crisis. Financiële markten hebben daarmee te maken door de economische gevolgen van corona, de stijgende inflatie, oplopende rente, monetaire verkrapping, de Oekraïne-oorlog en de dreiging van knappende bubbels als crypto en de huizenmarkt. Daarna is er een heleboel tijd nodig om het vertrouwen te winnen. Doe dus maar voorlopig als Baillie Gifford: investeer in datgene waarin je denkt over 10 jaar ook nog in te geloven.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman (Columns)

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het platform CASH.


Bekijk alle 78 berichten van Eddy Schekman (Columns)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten