Nestlé: goed voor mens, dier en aandeelhouder

Column | Website: www.fintessa.nl | 1 reactie

Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, doet zijn status van marktleider eer aan. Ook in deze tijden van (corona)crisis presteert het concern uitstekend en is het in staat te profiteren van de huidige omstandigheden. Zo verkocht het tijdens de wereldwijde lockdowns meer diepvriesmaaltijden en koffie. Het massale thuiswerken is gunstig voor Nestlé. Voor de hiermee gepaard gaande toegenomen interesse in huisdieren is dit evenzo. Nestlé is immers één van de grootste verkopers van diervoeding.

Huisdieren, zij die veel thuiswerkers vandaag de dag enig gezelschap geven, worden de laatste jaren steeds meer gehumaniseerd. Ze worden als volwaardig lid van het gezin beschouwd en dus mogen ze wat kosten. Vooral de voedings- en farmaceutische industrie zijn in staat om heel aantrekkelijke marges te maken. In de huisdierenvoeding zijn er twee bedrijven die de dienst uitmaken. De eerste is snoepgigant Mars met de merken Pedigree, Sheba en Whiskas. Mars Incorporated is niet beursgenoteerd. De tweede marktleider is Nestlé met de merken Purina en Friskies. PetCare was vorig jaar de snelst groeiende divisie van het bedrijf.

Nestlé is de grootste koffieverkoper ter wereld met de merken Nespresso en Nescafé. Uit piëteit, maar vast ook uit eigenbelang, heeft Nestlé besloten de koffie- en cacaoboeren in West- en Centraal-Afrika te steunen met 3,4 miljard dollar. Het bedrag wordt ingezet om meer dan 850.000 mensen te wapenen tegen Covid-19. Aan zieke plukkers heeft Nestlé natuurlijk niets. Het bedrijf is al 60 jaar één van de grootste werkgevers in de regio. Nestlé trekt met hun hulp gezamenlijk op met het Rode Kruis.

Uitverkoop

Ondertussen gaat de uitverkoop bij het grootste voedingsconcern ter wereld gewoon door. Na de verkoop van onder meer de Amerikaanse ijsdivisie, de Noord-Amerikaanse snackdivisie, Nestlé Skin Health en Herta, de verpakte vleeswarendivisie, is ook de Noord-Amerikaanse waterdivisie in de verkoop gegaan. Het gaat hier onder andere om de in flessen verpakte watermerken Pure Life, Poland Spring en Deer Park. Lokale merken passen niet langer in de strategie van Nestlé. Internationale merken als Perrier, Acqua Panna en Pellegrino blijven buiten de verkoop. Nestlé verwacht de verkoop begin volgend jaar rond te hebben. Verder wil Nestlé de wateractiviteiten die achterblijven sterk verduurzamen. Zo moet in 2022 de winning van het water CO2-neutraal gebeuren, moeten de waterbronnen weer aangevuld worden en moet de verpakking vanaf 2025 volledig circulair zijn.

Sinds vorig jaar is Nestlé in 15 landen in Europa succesvol met de verkoop van de vegetarische hamburger, de Garden Gourmet ‘Incredible’ Burger. Begin deze maand is daar echter een kleine kink in de kabel gekomen. De rechter heeft namelijk bepaald dat de ‘Incredible’ teveel verwarring veroorzaakt bij consumenten met de vegetarische hamburgers van ‘Impossible Foods’. Nestlé mag de naam niet langer gebruiken. Daarom moet het bedrijf de producten opnieuw in de markt zetten onder een andere naam. De hamburgers heten voortaan Garden Gourmet ‘Sensational’ Burgers. Of de naam ook aangepast wordt in Australië, waar de verkoop ook een succes is, wist de woordvoerder nog niet. In de Verenigde Staten wordt, ook met groot succes, een andere vegetarische hamburger verkocht van Nestlé, de ‘Awesome’ Burger. Deze is gemaakt van erwten in plaats van soja bij de Europese variant. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van vegetarisch vlees een hit. Vorig jaar steeg de verkoop in de Verenigde Staten met 14 procent naar ruim 1 miljard dollar. De verkopen van ‘gewoon’ vlees stegen met slechts 0,8 procent naar 96 miljard dollar.

Nestlé: goed voor mens, dier en aandeelhouderNaast de strategische heroriëntatie in (vooral) de Verenigde Staten, zet het bedrijf tevens vol in op China. In China moet de verkoop aangezwengeld worden via e-commerce. Daartoe is Nestlé een samenwerking aangegaan met Alibaba. Via het e-commerce platform van Alibaba, Tmall, bereikt Nestlé een enorme nieuwe markt. Vooral melkpoeder voor baby’s, kant-en-klaar Nescafé koffie en chocolade worden verkocht. De omzet in Groter China (China, Hongkong, Taiwan en Macau) bedraagt al 10 procent van de concernomzet maar dit moet de komende jaren stevig toenemen.

Nestlé is een mooi defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een faire waardering.
Naar mijn mening passen de aandelen dan in een goed gespreide aandelenportefeuille, zeker nu als gevolg van een afkoeling van de wereldeconomie bij beleggers meer interesse ontstaat voor waarde-aandelen die ongeacht Covid-19 virus onverstoord hun weg gaan.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 280 berichten van Martine Hafkamp

Één reactie op “Nestlé: goed voor mens, dier en aandeelhouder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten