Online is echt niet de heilige graal, maar is wel het thema van het recent gepubliceerde Cash magazine . Het is een overzicht van aanbieders, apps en vermogensbeheerders.
De scheidslijnen worden steeds dunner en worden vooral bepaald door de hoeveelheid geld die u kunt inbrengen. Iemand die in een Fiat 500 komt aanrijden met enkel een betaalpas, zal naar een app worden verwezen. Als diezelfde Fiat 500 is afgeladen met geld, staan de bankbedienden als knipmessen bij de deur om de auto uit te laden.
Wij zijn net zo. We lenen eerder 1.000 euro aan iemand in een pak die zegt ondernemer te zijn dan 10 euro aan een zwerver. Het is perceptie. Het draait allemaal om marketing. Philips had decennia geleden al de strategie om dagelijks in het nieuws te verschijnen; hoe maakte ze niet uit. Bij beleggen is het niet anders. Hoe vaker iemand in enige vorm verschijnt, hoe meer waarde we toekennen aan de uitspraken.
Met auto’s is het niets anders. We zijn er echt van overtuigd dat een Porsche beter is dan een Ford of een Mercedes. Een zakenrelatie van mij had in het verleden een Ferrari Testarossa: onderhoud was bijna 1 euro per kilometer. Een ritje naar de plaatselijke cafetaria kostte meer dan het zakje met fastfood (maar je had wel bekijks). Neem een Volvo. Velen zullen zeggen: mooie auto. Raszuivere kloons van diezelfde auto’s worden gemaakt door de Chinese autofabrikant Geely. Er staat natuurlijk geen Volvo meer op. Sterker nog. Het wordt in een oogopslag een lelijke ouderwetse auto, maar wel voor hooguit een derde van de prijs.
Het gaat om perceptie. Dat geldt ook voor de online transactieplatforms, beheerders en apps. Het is als met auto’s: er zijn geen slechte platforms meer. Kies voor diegene waar u zich het beste bij voelt.
Deze column is eerder gepubliceerd als voorwoord in Cash magazine.