Social Media kunnen eindelijk oogsten

Column | Nog geen reacties

Ruim twee miljard mensen zijn nu actief op social media. Sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter en Chinese tegenhangers als Weibo, YY en Sina worden bovendien bijzonder intensief gebruikt. Dat maakt ze heel interessant als advertentiemedium. De social mediabedrijven hebben fors geïnvesteerd in algoritmes en tools waarmee bedrijven hun klanten steeds makkelijker kunnen vinden. Daarom verwacht ik dat de social mediabedrijven de komende jaren nog krachtiger worden.

Het bereik van de social mediasites is inmiddels gigantisch. Bovendien hebben de social mediabedrijven fors geïnvesteerd in het voortdurend verbeteren van hun algoritmes. Daardoor kunnen ze nog meer gegevens uit ons gedrag op deze sites halen en bedrijven nog gerichter laten adverteren.

facebookOok hebben de social mediabedrijven de afgelopen jaren geïnvesteerd in het toevoegen van functionaliteiten die handig zijn voor adverterende bedrijven. Zoals een makkelijke koopknop, waardoor de succesratio van advertenties op social media omhoog gaat. Inmiddels zie je dat bedrijven niet alleen adverteren op social media maar zelfs hun klantenservice steeds meer via social mediabedrijven laten lopen.

Bovendien is de markt voor social media nu zo’n beetje verdeeld tussen een aantal giganten uit de VS en China. Deze bedrijven zijn hun inspanningen en investeringen nu te gelde aan het maken. Oogsttijd dus. Dat zie je nu ook gebeuren. De recente kwartaalcijfers van de Chinese social mediabedrijven Weibo en Sina waren uitstekend, boven verwachting. Daarop zag je de koersen van deze en andere Chinese, maar ook Amerikaanse netwerksites oplopen. En deze bedrijven doen het toch al een tijd heel goed op de beurs.

IJzersterk bedrijfsmodel

De groei van social media is bovendien nog lang niet ten einde. Onderzoeksbureau Statista verwacht dat het aantal mensen dat gebruik maakt van social media alleen al de komende twee jaar nog eens met 25% zal toenemen, tot 2,5 miljard gebruikers. Dat maakt het bedrijfsmodel voor social mediabedrijven nog lucratiever. Het ijzersterke bedrijfsmodel van de social mediabedrijven is ook leuk voor beleggers. Sterker nog, naar mijn mening kun je als belegger deze interessante niche niet negeren.


Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten