Vinci bouwt aan toekomstig rendement

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

‘s Werelds grootste bouwconcern Vinci bouwt (Contracting) niet alleen heel veel infrastructurele werken, maar exploiteert (Consessions) eveneens een groot aantal. De eerste tak van sport is met de onderdelen VINCI Energies, Eurovia en VINCI Construction qua omzet de grootste, maar de tweede tak, die onder ander snelwegen en vliegvelden exploiteert met de onderdelen VINCI Autoroutes en VINCI Airports, de meest lucratieve. Voor het conglomeraat werken 211.000 werknemers verspreid over ongeveer 100 landen.

VINCI Energies houdt zich onder ander bezig met de digitale transformatie en energietransitie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het energiezuiniger maken van gebouwen. Dit onderdeel maakte niet zo lang geleden bekend het Nederlandse Koning & Hartman over te nemen, een telecomdienstverlener gespecialiseerd in communicatienetwerken. Juni vorig jaar nam Vinci Energies het Belgische AVT over. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het bouwen van transportrobots voor het verplaatsen van zware lasten tot 3.200 ton (verplaatsen van treinstellen, Airbussen, raketten, schepen, schokvrij transport van radioactief afval, etc.).

Eurovia is actief op het gebied van stedelijke ontwikkeling, de aanleg van spoorwegen, wegen, tunnels en bruggen. In augustus 2018 heeft het in de Verenigde Staten voor 555 miljoen dollar de industriële en wegenactiviteiten van Lane Construction gekocht. Aan de Amerikaanse oostkust is het daarmee een van de grotere spelers geworden.

VINCI Construction houdt zich bezig met constructie en bouw van gebouwen, civiele en waterbouwkundige werken en complexe projecten. Deze divisie maakte in juni van dit jaar bekend een nieuwe dochteronderneming in het leven te roepen genaamd Concreative. Deze richt zich op het 3D printen van hoogwaardig beton. Hiermee kunnen eenvoudiger de moeilijke plaatsen bereikt worden en kan er tot wel 70 procent cement bespaard worden. Concreative is afkomstig uit Vinci’s ‘denktank’ Leonard genaamd. Hier wordt bedrijfsbreed nagedacht over de toekomstige infrastructuur van steden en hoe Vinci daarop kan inspringen.

De cijfers over het eerste kwartaal pakten beter uit dan waar analisten op hadden gerekend. De omzet steeg met 9,6 procent (5,9 procent op autonome basis) naar 9,7 miljard euro, waarvan 58 procent in Frankrijk werd gerealiseerd. De Contracting divisie zag de omzet met 10,3 procent stijgen naar 7,98 miljard euro en Consessions behaalde met 1,66 miljard euro 7,9 procent meer omzet ten opzichte van een jaar eerder. Jaarlijks kan Vinci de prijzen van de tolwegen en vliegveldenexploitatie met de inflatie aanpassen. Het vormt een vaste bron van inkomsten en dat moet beleggers in de huidige tijd van lage rente aanspreken.De omzet uit de autoroutes stegen met 3,4 procent. Hoewel de Gele Hesjes hier nog wel voor de nodige hinder zorgden, was het beter dan verwacht. Het aantal verkeersbewegingen over de tolwegen steeg alweer met 1 procent, terwijl deze over geheel 2018 nog daalden met 0,5 procent. Het orderboek bij Contracting nam jaar op jaar toe met 10 procent naar 34,9 miljard euro.

De afgelopen 2 jaar heeft Vinci het aantal snelwegen en vliegvelden dat men exploiteert van 59 uitgebreid naar 74. De meest recente acquisitie is de overname van een belang van 50,1 procent in London Gatwick. Dat is de tweede grootste luchthaven van het Verenigd Koninkrijk. Vinci betaalde daarvoor 2,9 miljard pond. Door deze overname wordt Vinci de een na grootste vliegveld exploitant in de wereld met meer dan 240 miljoen passagiers in twaalf landen.

Tam

Vinci heeft begin dit jaar ‘een verdere stijging van de omzet en winst’ als outlook afgegeven. Dat is eerlijk gezegd redelijk tam, maar zal ook mede ingegeven zijn door de Gele Hesjes acties. VINCI Autoroutes is tenslotte goed voor ongeveer de helft van de nettowinst. Bij de eerstekwartaalcijfers werd deze outlook nogmaals bevestigd.

Waar inflatie ervoor zorgt dat de kosten bij de Contracting divisie bij aangenomen werk stijgt, is het juist bij de Consessions divisie een zegen. Jaarlijks kan Vinci de prijzen van de tolwegen en vliegveldenexploitatie met de inflatie aanpassen. Het vormt een vaste bron van inkomsten en dat moet beleggers in de huidige tijd van lage rente aanspreken.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Vinci in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 261 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten