De Nederlandse consumenten zijn aanhoudend somber over de economische vooruitzichten. Dat neemt niet weg dat de koopbereidheid wel iets is toegenomen.
Dat komt omdat consumenten in juni minder negatief oordeelden over hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Ze vonden de tijd minder ongunstig voor het doen van grote aankopen dan in mei. De kijk op de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden veranderde weinig.
Huishoudens hebben in april 0,2%t meer besteed aan goederen en diensten dan in april 2009. Daarmee was de consumptiegroei kleiner dan in maart, toen er 0,7% meer besteed werd dan een jaar eerder. Aan goederen werd in april 0,2% meer uitgegeven. De bestedingen aan diensten namen met 0,1% toe.
Aan duurzame goederen werd in april 1,5% minder uitgegeven dan in april 2009. In maart was de consumptie van duurzame goederen nog bijna 5% hoger dan een jaar eerder. Dat de groei van de bestedingen aan duurzame goederen omsloeg in een krimp, komt grotendeels doordat de toename van de verkopen van personenauto’s minder groot was. Daarnaast werd er in april veel minder besteed aan schoeisel en kleding. In maart werd aan deze producten nog veel meer uitgegeven dan een jaar eerder.
Bron: CBS
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!