Voor het dempen van de bear market zijn twee zaken belangrijk.
Als eerste zijn dat de bedrijfswinsten, hoewel de verbetering van de marge langzamerhand wel is uitgemergeld. Het gaat om groei. Echter, het groeimomentum van de economie verslechtert zienderogen. Dat komt het investeringsklimaat niet ten goede, zodat die economische katalysator nauwelijks voor extra toegevoegde waarde kan zorgen. Daarom zijn alle ogen gericht op de consumptieve bestedingen. De detailhandelsverkopen zijn in de eurozone voor de 3e maand op rij gedaald. In november was de teruggang 0,3%, mede door een daling van de omzet van 0,7% in autobrandstof als gevolg van de lagere olieprijs. De trend is weinig bemoedigend.
De ramingen voor de detailhandelsverkopen in de belangrijke economieën van de wereld laat volgens het maandmodel van Trading Economics veel te wensen over. In de eurozone zal het in de loop van het tweede halfjaar wat beter gaan dan in de Europese Unie, maar Nederland blijft achterlopen. Ook Japan stelt niet veel voor. In feite zijn dit allemaal erg kwetsbare gebieden, en zijn geenszins een fundamentele uitdaging voor de heersende opvatting dat beleggers moeten investeren in Europa en Japan. China, Indonesië, het VK, de VS en zelfs Rusland bieden door een hogere groei van detailhandelsverkopen op maandbasis een sterkere economische buffer tegen tegenvallende bedrijfsresultaten.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!