Na een stevig herstel in de eerste helft van dit jaar, is de Duitse exportmotor nu wat rustiger gaan draaien. De uitvoer nam in juli iets af, en het goederenvervoer vanaf Frankfurt Airport stagneerde in augustus. Desondanks wordt de Duitse uitvoer nog steeds gezien als de reddingsboei voor de Europese economie.
Vaak wordt gezegd dat vooral de uitvoer naar China een belangrijke rol speelt voor het economische herstel. Maar is dat zo? De Duitse export groeit dit jaar weliswaar sterk, maar is nog niet terug op het niveau van voor de crisis. Dit geldt overigens ook voor de Duitse economie als geheel: het Duitse bbp ligt – net als het Nederlandse – nog 2¾% onder de piek van begin 2008. Dit plaatst berichten over mooie groeicijfers in enig perspectief.
De VS neemt slechts 7% van de Duitse exporten af. Dit wil niet zeggen dat Duitsland niet gevoelig is voor de Amerikaanse economie. Duitsland levert immers veel halffabrikaten aan andere landen, die weer eindproducten leveren aan de VS. De Aziatische landen nemen ruim 15% van de Duitse export af. China is goed voor zo’n 5%. Dit is ongeveer evenveel als de export aan de perifere eurolanden Griekenland, Spanje, Portugal en Ierland. Het belang van China voor de huidige export moet dus niet overdreven worden. Daar staat wel tegenover dat het aandeel van China aan het toenemen is, terwijl dat van de perifere eurolanden stagneert. Voor de langere termijn liggen de exportkansen dus wel degelijk in het oosten.
70% van de Duitse export blijft echter vooralsnog in Europa. Belangrijke handelspartners zijn de directe buurlanden, Italië en het VK. De Duitse exportmotor blijft voorlopig dus vooral afhankelijk van Europa zelf. Het lijkt daarom wat optimistisch om de Duitse export als trekker van het economisch herstel te zien.
Bron: Economisch Bureau ING
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!