Het vertrouwen van de Duitse consument is de afgelopen jaren vrij stabiel geweest, en vertoont zelfs een licht opwaartse trend.
Volgens DWS zou dat vertrouwen tijdens de tweede helft van het jaar moeten overslaan naar de maakbedrijven. Dat is een opvallende, omgekeerde en veranderende correlatie. “Doorgaans bepaalt de Duitse maakindustrie het tempo voor de consumenten en voor de dienstensector, niet andersom. In de tweede helft van 2018 werd de economische groei echter nadelig beïnvloed door problemen met de nieuwe uitlaatemissietesten en het lage waterpeil van de Rijn. Die problemen zouden nu stilaan van de baan moeten zijn”, zegt hoofdeconoom Martin Moryson. “Maar de Duitse consument kan de economische ontwikkeling blijven stimuleren, dankzij de krachtige arbeidsmarkt, de loonstijgingen en de lage inflatiecijfers. Particuliere investeringen kunnen ook een positieve bijdrage leveren aan de groei, zij het iets minder dan in het verleden.”
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!