Slechts weinigen kunnen tijdens de hete zomerdagen genieten van een glas redelijk afgekoeld doorgekookt water. De hitte wordt liever bestreden met frisdrank, ijs en bier. Een willekeurige selectie van kansen van bedrijven die producten op de markt brengt die iedereen uit de schappen van de supermarkt graait.
Unilever: 3 sterren
Unilever, de koning van de krimpende Magnum ‘s, de wasmiddelen om de ijsvlekken te verwijderen en cosmetische middeltjes om de schade van de zonnebrand te beperken. Over de eerste 6 maanden van dit jaar daalde de omzet met 5% naar 26,4 miljard euro, wat mede wordt toegeschreven aan stakingen van truckers in Brazilië. Wat meer stof tot nadenken geeft, is dat de onderneming steeds meer moet innoveren (zelfs op het gebied van ijsjes) om de omzet op niveau te houden. Voor het hele jaar verwacht de onderneming een omzetgroei van 3% tot 5%. Op 49,70 euro komt de waardering uit op 27,2 keer de winst. Op termijn is ruimte voor een koersstijging van minimaal 20%.
Heineken: 2 sterren
Heineken, het kan niet anders, zal de bierconsumptie tijdens het hete weer hebben zien toegenomen. Bij temperaturen van boven de 25 graden nemen mensen een pilsje die dat anders nooit doen. Recent heeft een van de meest toonaangevende brouwers ter wereld voor 3,1 miljard dollar een belang van 40% verworven in de Chinese brouwer China Resources Beer Holdings Co, de grootste bierbrouwer van China. Heineken probeert op deze manier een betere toegang te krijgen tot de Chinese markt. Het effect daarvan is echt iets voor de lange termijn. In veel steden is op veel locaties Heineken te koop, maar de meeste Chinezen lopen toch met de goedkopere Chinese merken naar buiten. In de beurskoers van 88,16 euro zit 24,9 keer de winst. De koerspotentie is meer dan 3%, maar het matige dividendrendement van 1,7% zal de opgaande beweging vertragen in een periode van een stijgende rente.
Coca-Cola: slechts 1 ster door dollar
Vrijwel in elke uithoek van de wereld kan men de sissende geluidjes horen van het openen van een flesje van Coca-Cola, of dat nu het overbekende drankje is of een van de vruchtensapjes of watertjes. Meer dan 80% van de analisten vindt het aandeel koopwaardig. Het gemiddelde koersdoel is 51 dollar bij een beurskoers van 46,02 dollar, een koers/winstverhouding van 33,6 en een dividendrendement van 3,4%. Die yield is aantrekkelijk, maar de winstwaardering is redelijk hoog. Deze ratio’s lopen niet ver uiteen met die van Unilever. Theoretisch betekent dat ook de koers van Coca-Cola met 20% kan stijgen. Toch is dat niet aan te bevelen. De valutarisico’s zijn voor Nederlandse beleggers te groot. Bij een stijging van de euro/dollar naar 1,40 zal meer dan drie kwart van de winstpotentie van 20% verloren gaan door de lagere dollar. (chart is in euro)
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!