Een grote bevolking, het groeiende aantal werknemers, een stijgend besteedbaar inkomen, verschuivende patronen in levensstijl en de accumulatie van persoonlijke rijkdom hebben een ongekende groeitrend ingezet in Azië die van invloed is op de consumptieve vraag.
Dynamische Aziatische consumptiesector
Azië heeft de snelst groeiende consumentenmarkt ter wereld en huisvest ongeveer de helft van de wereldbevolking. De reële particuliere consumptieve uitgaven stijgen en er is sprake van onderconsumptie: de consumptiepatronen van rijke consumenten lopen nog altijd niet in pas met de groeiende welvaart van deze groep.
Aziaten profiteren van sterke economische groei
De motor achter de groeiende rijkdom in Azië is de stevige economische groei. De Aziatische economieën hebben de afgelopen jaren een aanhoudende stroom van sterke BBP-cijfers vertoond.
Meer Aziatische megarijken
Volgens het World Wealth Report 2009 van Merrill Lynch en Capgemini wordt Azië-Pacific een van de sterkste aanjagers van financieel kapitaal van zeer vermogende particulieren (HNWI¹) wereldwijd. Het HNWI-vermogen zal in de periode 2008-2018 naar verwachting met een samengesteld gemiddeld percentage van 8,8% toenemen, wat hoger is dan de verwachte wereldwijde gemiddelde groei van 7,1%. Wij zien in deze snelle toename van HNWI een belangrijke motor achter de consumptiegroei in Azië-Pacific.
Opkomst van een nieuwe middenklasse
De opkomende middenklasse speelt een doorslaggevende rol in het veranderende consumentengedrag in Azië. Vooral de hoogopgeleide en bekwame werknemers profiteren van het extra welvaartsniveau, wat hogere discretionaire inkomens genereert en de koopkracht stuwt. In het hedendaagse stedelijke Azië geeft die hogere welvaartsgraad een impuls aan de vraag naar duurdere voedingsmiddelen, huisvesting, toerisme en een breed scala aan luxe goederen.
Doelstelling Invesco Asia Consumer Demand Fund
Het Invesco Asia Consumer Demand fund streeft naar een hoge kapitaalwaardering op de lange termijn door minstens 70% van het totale vermogen te beleggen in aandelen van Aziatische ondernemingen die volgens de verwachtingen zullen profiteren van of zijn gerelateerd aan de groei van binnenlandse consumptie in Aziatische economieën (ex-Japan).
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!