Apple’s nieuwe iPhone 4 mag door de gadgetlovers met gejuich zijn ontvangen, maar voor de beleggers zal het absoluut niet dat succes opleveren als de eerste iPhone.
De meeste commentaren over de nieuwe iPhone zijn lovend. Maar het nieuwe mobiele telefoontje maakt ook duidelijk dat de verschillen tussen de diverse merken steeds kleiner worden. Ze kunnen allemaal browsen, mailen, gps-en en allerlei andere zaken met meer of minder aantrekkelijke app’s. Nog sterker dan in het verleden zal het verschil in succes door de kracht van marketing worden bepaald. En daar is Apple héél sterk in. Onder de eigenzinnige leiding van Steve Jobs heeft de onderneming zichzelf nog sterker op de kaart weten te zetten als een autoriteit. Google volgt Apple’s ontwikkeling met Android en Microsoft met Windows Phone 7.
Voor beleggers was de introductie van de eerste iPhone een klapper. Het leidde tot een verdubbeling van de koers. Inmiddels noteert het aandeel 249,33 dollar. Het is een illusie om te denken dat de koers vanaf het huidige niveau opnieuw zal verdubbelen, hetgeen ook niet het geval zal zijn met de succesvolle introductie van de iPad. Het bedrijf c.q. het aandeel heeft vernieuwingen en nieuwe producten nodig om de opgaande lijn van het aandeel vast te houden. Apple’s producten zullen vooralsnog trendsettend blijven, maar dat kan voorlopig niet meer worden gezegd van het aandeel. Op 249,33 dollar is het aandeel kansrijk zo lang de beurs stijgt.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!