Populaire merken zijn een surrogaat voor godsdienst. Dat staat te lezen in het boek: ‘Brands, The Opiate of the Nonreligious Masses’, van Ron Shachar, Tülin Erdem, Keisha M. Cutright en Gavan J. Fitzsimons, dat volgend jaar uitkomt.
Wie over een Apple-cult spreekt heeft het dus wel degelijk bij het rechte eind. Volgens de onderzoekers dragen zowel merken als godsdienst bij tot een positiever zelfbeeld van mensen, maar komen beide ook vaak in onderlinge concurrentie. De onderzoekers vonden ook dat mensen die meer naar de godsdienst neigen minder onder de indruk zijn van merknamen.
Ze kwamen tot die conclusie nadat ze 365 mensen via het internet hadden ondervraagd (68% christenen, 19% niet-godsdienstig, 4% joods en de rest boedhist, moslim of ‘andere’).
De deelnemers kregen zes keuzes aangeboden tussen merkproducten en generieke producten, met realistische prijsverschillen. De producten werden geklasserd als ‘opvallend’ (een zonnebril van Ralph Lauren of een zonnebril van een budgetsupermarktketen) of ‘functioneel’ (de geneesmiddelen Motrin of Ibuprofen).
Daarna moesten de deelnemers 10 vragen beantwoorden met betrekking tot het belang van godsdienst in hun leven.
Bron: express.be
Wat bleek? Mensen die tenminste één keer per week een religieuze dienst bijwoonden kozen 20% minder vaak een ‘opvallend’ merk dan mensen die zelden of nooit zo’n dienst bijwonen. In de functionele categorie was er tussen beide groepen geen verschil.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!