Merken of godsdienst

Geplaatst door | Nog geen reacties Beursnieuws

Populaire merken zijn een surrogaat voor godsdienst. Dat staat te lezen in het boek: ‘Brands, The Opiate of the Nonreligious Masses’, van Ron Shachar, Tülin Erdem, Keisha M. Cutright en Gavan J. Fitzsimons, dat volgend jaar uitkomt.

Wie over een Apple-cult spreekt heeft het dus wel degelijk bij het rechte eind. Volgens de onderzoekers dragen zowel merken als godsdienst bij tot een positiever zelfbeeld van mensen, maar komen beide ook vaak in onderlinge concurrentie. De onderzoekers vonden ook dat mensen die meer naar de godsdienst neigen minder onder de indruk zijn van merknamen.

Ze kwamen tot die conclusie nadat ze 365 mensen via het internet hadden ondervraagd (68% christenen, 19% niet-godsdienstig, 4% joods en de rest boedhist, moslim of ‘andere’).

De deelnemers kregen zes keuzes aangeboden tussen merkproducten en generieke producten, met realistische prijsverschillen. De producten werden geklasserd als ‘opvallend’ (een zonnebril van Ralph Lauren of een zonnebril van een budgetsupermarktketen) of ‘functioneel’ (de geneesmiddelen Motrin of Ibuprofen).

Daarna moesten de deelnemers 10 vragen beantwoorden met betrekking tot het belang van godsdienst in hun leven.

Bron: express.be

Wat bleek? Mensen die tenminste één keer per week een religieuze dienst bijwoonden kozen 20% minder vaak een ‘opvallend’ merk dan mensen die zelden of nooit zo’n dienst bijwonen. In de functionele categorie was er tussen beide groepen geen verschil.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19611 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten