Chinese online retailers hebben hun uitgaven aan advertenties op Facebook en Instagram teruggeschroefd als reactie op het strenge handelsbeleid van president Donald Trump tegenover China.
Susan Li, financieel directeur van Meta, verklaarde woensdag dat e-commerce exporteurs uit Azië hun bestedingen aan het socialmediabedrijf hebben verminderd. Dit is waarschijnlijk omdat deze bedrijven zich voorbereiden op het aflopen van de handelsvrijstelling.
Li gaf aan dat een deel van deze advertentiebestedingen is verplaatst naar andere markten, maar dat het totale bestedingsniveau van deze adverteerders lager ligt dan vóór april. Begin april tekende Trump een uitvoerend bevel waarmee de de vrijstellingen voor Chinese importen werden opgeheven. Deze vrijstellingen waren voordelig voor online retailers zoals Temu en Shein. Analisten vermoeden dat Temu en Shein samen het grootste deel van Meta’s China-gerelateerde omzet in 2024 vertegenwoordigen, die naar verwachting $18,35 miljard bedraagt.
De advertentie-inkomsten van Meta in de regio Azië-Pacific bedroegen in het eerste kwartaal $8,22 miljard, wat lager was dan de door Wall Street voorspelde $8,42 miljard. Li gaf aan dat de omzet van Meta in het tweede kwartaal zal liggen tussen $42,5 miljard en $45,5 miljard, wat overeenkomt met de verwachtingen van analisten van $44,03 miljard.