Nederlander minder emotioneel over geld

Geplaatst door | Nog geen reacties Beursnieuws

Geld is emotie. Wie graag iets wil kopen, moet daar immers geld voor hebben. De crisis zorgde voor grote zorgen in Nederlandse huishoudens, maar de emoties vlakken nu wat af. Voor het eerst dalen de aankoopplannen voor duurzame goederen als auto’s en meubels niet verder.

Dat blijkt uit de Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM) van CentERdata en de Universiteit van Tilburg onder 2400 Nederlanders. Dit duidt op een toename van de uitgaven aan zulke goederen in de komende maanden.

De resultaten van de consumentenmonitor over het eerste kwartaal van 2010 laten zien dat de Nederlander gemiddeld meer positieve dan negatieve emoties ervaart bij de gedachte aan de eigen financiële toekomst. Er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen Nederlanders zichtbaar. Deze verschillen hangen sterk samen met leeftijd en opleidingsniveau: jongeren en hoogopgeleiden scoren het hoogst. Verder valt op dat de leeftijdsgroep tussen 45 en 54 jaar negatiever is dan de groep tussen 55 en 64 jaar. Zij zijn duidelijk negatiever gestemd over hun eigen financiële vooruitzichten dan een kwartaal geleden.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten