Grote kans dat u wekelijks in een supermarkt komt. Maar dat u zich nooit heeft gerealiseerd dat u zich dan in een heel bijzonder beleggingsobject bevindt.
Nederland telt maar liefst 4300 supermarkten. Het rondje supermarkt of winkelcentrum is voor de meesten mensen een alledaagse routine. Toch zit er een boeiende wereld achter: supermarktconcerns die met hun keuzes met betrekking tot assortiment, vastgoed, locatie en technologie goed weten in te spelen op consumentengedrag.
Het is een wereld en een bedrijfstak die een enorme dynamiek kent en over de volle breedte opvallend goede cijfers vertoont. De ontwikkelingen en gestage groei van de supermarktsector zijn voor ons aanleiding u mee te nemen in de wereld van het supermarktvastgoed.
Gestage groei voor supermarkten
Voor inwoners van ons land bevindt de dichtstbijzijnde supermarkt zich gemiddeld op 900 meter afstand. Dat betekent dat acht op de tien Nederlanders minimaal één grote supermarkt op loop- of fietsafstand hebben. Dat is bijzonder. En in Europees perspectief is het zelfs een unieke situatie. Concentratie van grote supermarkten buiten de steden of dorpen, zoals men die bijvoorbeeld in Frankrijk kent, is in Nederland zeldzaam.
Per dag brengen ruim 4 miljoen Nederlanders een bezoek aan de supermarkt om hun basisbehoeften aan eten en drinken te vervullen. De omzetcijfers van de supermarkten zijn de afgelopen jaren gestegen van 26,1 miljard in 2005 tot 34,5 miljard in 2016. Over het algemeen betekent dit een stijging van tenminste 2% per jaar, ook voor 2016 – 2017 is dit de verwachting van GfK. Ook de omzet per kassabon is gestegen over de afgelopen jaren. Inmiddels heeft de supermarktbranche dan ook een omzetaandeel van 51% in eten en drinken.
Supermarkten zijn natuurlijk niet de enige aanbieders van eten en drinken. Speciaalzaken, foodservice (dat deel van de foodmarkt waarbij de aanbieder voedingsmiddelen consumptiegereed aanbiedt) en een deel van de horeca zijn ook partijen die deze markt van basisbehoeftes bedienen. Maar wat opvalt is dat de supermarkten een winnaar zijn in het onderlinge krachtenspel.
49% van het marktaandeel in eten en drinken is in handen van speciaalzaken, foodservice en een deel van de horeca. Maar Foodretail snoept steeds meer omzet weg van versspeciaalzaken en foodservice.
Retail : foodsector is krachtig
Investeerders en beleggers kijken kritisch en voorzichtig naar winkelvastgoed. Dat is begrijpelijk als je de ontwikkelingen goed bekijkt. In 2016 liepen er al 23% minder passanten door de winkelstraten dan tien jaar geleden. De retailsector staat dan ook voor aanzienlijke uitdagingen: webwinkels, logistiek en de vergrijzing. Het inspelen op deze ontwikkelingen is lastig en lukt niet iedere keten succesvol. Faillissementen zijn geen uitzondering in de retail. Hoe kan het dat de foodsector, en vooral de supermarktbranche, hier minder last van lijkt te hebben? Als we de sectoren food en non-food naast elkaar zetten wordt, springt het verschil in aantal verkooppunten direct in het oog. Waar het aantal verkooppunten in de non food sector daalt, blijft het aantal verkooppunten in de foodsector stabiel.
Een verklaring voor de stabiliteit van de foodsector is dat de consument niet snel op eten en drinken bespaart. Dit is terug te zien in de omzetcijfers voor food. En in tijden van een aantrekkende economie en toenemend consumentenvertrouwen is food het eerste kanaal dat weer profiteert.
Daarnaast wil de consument vaak toch verse producten; kijken, kiezen, voelen, beleving en veel keuze. Dat zijn de behoeftes waar de supermarkten op inspelen. Tijdens de 2 tot 4 keer per week dat een consument boodschappen doet, spelen factoren als kwaliteit, locatie en sfeer voor een consument een belangrijke rol en de prijs van producten juist steeds minder. Voor food geldt dat de fysieke winkel zijn rol behoudt; en juist de supermarkten weten dat spel met succes te spelen.
Fysieke winkel voor food blijft relevant
Lees hier het volledige artikel
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!