Nederlandse ondernemers zijn trage beslissers

Geplaatst door | Nog geen reacties Beursnieuws

Nederlandse CEO’s vinden het belangrijk om grondig onderzoek te doen voordat ze een beslissing nemen. Dit mag wat hen betreft ten koste gaan van de beslissingssnelheid. Bestuurders in Italië, Japan en Frankrijk daarentegen nemen beduidend sneller een beslissing. Dit blijkt uit wereldwijde interviews door IBM met meer dan 1500 Chief Executive Officers en publieke leidinggevenden uit 60 landen en 33 bedrijfstakken.

Naast de beslissingssnelheid, laat de studie nog een aantal opvallende bevindingen zien:

– In 54% van de gevallen presteerden organisaties die sneller beslissingen namen beter;

– Nederlandse CEO’s verwachten dat zij goed voorbereid zijn op de huidige zakelijke omgeving die ze als volatiel, onzeker en in toenemende mate complex typeren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitse en Amerikaanse CEO’s;

– Technologie wordt voornamelijk in Duitsland en Frankrijk als zeer belangrijk ervaren voor de bedrijfsvoering. Nederlandse CEO’s hechten daarentegen veel meer waarde aan de menselijke factoren;

– Wereldwijd is de impact van technologie op organisaties juist gestegen van de 6e naar de 2e plaats;

– Nederlandse CEO’s geven de komende jaren de voorkeur aan variabele kosten om beter bestand te zijn tegen veranderingen van de economie. Een grote meerderheid van Duitse CEO’s heeft de voorkeur voor vaste kosten;

– Voor 95% van de best presterende organisaties is dichter bij de klant staan het belangrijkste strategische initiatief voor de komende vijf jaar. Via internet en interactieve en sociale media geven zij het contact met klanten en burgers opnieuw inhoud. Zij zien de historische explosie van informatie en wereldwijde informatiestromen als een kans in plaats van een bedreiging;

– Organisaties die operationeel zeer behendig zijn geworden, verwachten in de toekomst 20% meer omzet uit nieuwe media te halen dan hun traditioneel werkende concurrenten.

Creativiteit belangrijkste factor voor succes
Dit is de vijfde keer dat het tweejaarlijkse onderzoek door IBM wordt gepubliceerd. In het onderzoek van dit jaar blijkt dat creativiteit als belangrijkste leiderschapscompetentie naar voren komt.

“Door de economische crisis lag de nadruk op managementdiscipline. Nu we uit de crisis komen zien CEO’s creativiteit als meest belangrijke leiderschapscompetentie om een succesvolle onderneming te leiden”, aldus Frank Kern, Senior Vice President, IBM Global Business Services. “Ook zien veel CEO’s een grote uitdaging in omgaan met een wereld die steeds complexer wordt en sneller verandert.”

Inspelen op complexiteit
Acht van de tien CEO’s verwachten dat hun omgeving nog veel complexer wordt, terwijl slechts 49% gelooft dat hun organisatie voldoende is toegerust om op een succesvolle manier met die complexiteit om te gaan. In acht jaar onderzoek is dit de grootste uitdaging op het gebied van leiderschap tot nu toe.

De CEO’s verklaarden dat de complexiteit in een onderling verbonden wereld door een aantal factoren nog verder wordt bemoeilijkt. Zo verwachten CEO’s bijvoorbeeld dat hun omzet uit nieuwe bronnen de komende vijf jaar bijna verdubbelt; en 76 procent voorziet een verschuiving van de economische macht naar snel opkomende markten.

In de laatste vier onderzoeken is de verwachte impact van technologie op organisaties gestegen van de 6e naar de 2e plaats. Dit draagt bij aan een toename van de complexiteit omdat er een wereld wordt gecreëerd die massaal onderling verbonden is. En dankzij oplossingen om deze complexiteit te beheersen, kunnen we patronen ontdekken in grote hoeveelheden informatie en kunnen we resultaten met grotere zekerheid voorspellen.

Eén wereld, verschillende visies
De enorme complexiteit wordt nog versterkt door regionale verschillen. De CEO Study heeft aangetoond dat men per regio sterk van mening verschilt: over de door te voeren veranderingen, over de nieuwe vaardigheden die nodig zijn en over de manier waarop je succes kunt hebben in het nieuwe economische klimaat. Bovendien vermengen deze regionale verschillen zich met de complexiteit waarmee de CEO’s de strijd moeten aangaan.

China
China toonde zich veel beter bestand tegen de economische teruggang dan Westerse landen. CEO’s in China maken zich begrijpelijkerwijs minder zorgen over volatiliteit dan CEO’s in andere regio’s. In feite voelen ze zich steeds meer vertrouwd op hun plek op het wereldpodium.

Maar als China zijn aspiraties als wereldspeler wil waarmaken, heeft het een nieuwe generatie leiders nodig. Leiders met creativiteit, visie en internationale managementervaring. Veel CEO’s in dat land erkennen dat; 61 procent is ervan overtuigd dat “global thinking” een belangrijke leiderschapskwaliteit is. De meeste bedrijven moeten ook nieuwe bedrijfsmodellen en vaardigheden ontwikkelen. Ze kunnen niet volstaan met het kopiëren van de modellen die ze hebben toegepast op hun lokale markt, welke wellicht een hele andere kostenstructuur heeft. CEO’s in China besteden ook veel meer aandacht aan het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden dan hun collega’s in het westen.

Noord-Amerika
In Noord-Amerika, dat een financiële crisis heeft doorstaan die ertoe heeft geleid dat de overheid een belangrijke aandeelhouder in veel privéondernemingen is geworden, zijn CEO’s, meer dan waar ook ter wereld, beducht voor een “machtige overheid”. 87% van de CEO’s verwacht de komende vijf jaar meer regulering en een grotere bemoeienis van de overheid, wat hun gevoel van onzekerheid nog vergroot.

Japan en Europa
In Japan verwacht 74% van de CEO’s dat de verschuiving van de economische macht van volwassen naar snel opkomende markten een grote impact zal hebben op hun organisaties. In de Europese Unie daarentegen maakt men zich minder zorgen over deze verschuiving: slechts 43% van de CEO’s verwacht erdoor te worden getroffen.
Inzicht in deze en andere scherpe verschillen per regio wordt belangrijker naarmate economieën en maatschappijen nauwer met elkaar verweven raken. Organisaties lopen tegen deze verschillen aan omdat ze steeds meer internationaal opereren en vaak in verschillende regio’s actief zijn.

Over de Global CEO Study 2010 van IBM
Dit is de vierde keer dat de tweejaarlijkse wereldwijde CEO Study werd gehouden. Om de uitdagingen en doelstellingen van de huidige CEO’s beter te kunnen begrijpen, hebben we persoonlijke ontmoetingen gehad met een groter aantal van deze executives dan ooit tevoren. Tussen september 2009 en januari 2010, hebben we 1541 mensen geïnterviewd: naast CEO’s en general managers ook senior leaders uit de publieke sector. Zij vertegenwoordigen organisaties van verschillende groottes in 60 landen en 33 bedrijfstakken.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19698 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten