Richard Kaye (Comgest): ‘Nikkei loopt warm voor Olympische Spelen’

Geplaatst door | Nog geen reacties Japan

Richard Kaye, portfoliomanager van het fonds Comgest Growth Japan, is optimistisch over Japanse aandelen. Zijn optimisme is niet zo zeer gebaseerd op een snelle oplossing van de handelsspanningen tussen de VS en China, waardoor de wereldhandel weer op gang kan komen, maar op twee grote sportevenementen die binnenkort in Japan worden gehouden.

Richard Kaye (Comgest): 'Nikkei loopt warm voor Olympische Spelen'

Deze maand organiseert Japan het wereldkampioenschap rugby (20 sep.-2 nov.) en volgend jaar zomer trekt ’s werelds grootste sportcircus naar Tokio voor de 29e Olympische Spelen. De impact van beide sportevenementen op de Japanse economie zijn volgens Kaye groot. Dat geldt zeker voor de Olympische Spelen. “Dat Japan opnieuw de Spelen organiseert heeft een enorm positief effect op het Japanse zelfbewustzijn,” vertelt Kaye. “Toen Japan de Olympische Spelen in 1964 organiseerde was de schade van de Tweede Wereldoorlog net hersteld. Vanaf toen ging het pas echt bergopwaarts met de Japanse economie.”

De Olympische Spelen in 2020 kunnen Japan de duw in de rug geven waar de economie na twintig jaar van marginale groei zo naar smacht. Het zou volgens Kaye zelfs een nieuwe bloeiperiode kunnen uitlokken, zeker als Japan meer immigratie toestaat en meer Japanse vrouwen gaan werken. “Toen bekend werd dat Japan de Olympische Spelen kreeg toegewezen, omhelsde premier Abe alle leden van het Japanse team. Het is heel on-Japans om dat in het openbaar te doen. Het tekent het enthousiasme van Abe, die toch bekend staat als een rationeel mens.”

Maar volgens Kaye moet ook de impact van het wereldkampioenschap rugby, dat voor het eerst door een Aziatisch land wordt georganiseerd, niet worden onderschat. Japan is al tientallen jaren bezig een sterke rugbynatie te worden. Het heeft Engeland al eens verslagen. Kaye: “Veel Japanners zullen volgende maand naar de wedstrijden kijken, ook mensen die er normaal weinig mee hebben. Veel van de winkels in de buurt van de stadions zijn al omgevormd tot sportwinkels.”

Naast de psychologische factoren die de Japanse economie aanjagen, zijn er natuurlijk de directe inkomsten van alle extra toeristen die Japan zullen bezoeken. Japan is er volgens Kaye klaar voor. In de afgelopen jaren is er veel geld geïnvesteerd in hotels en aanvullende infrastructuur, inclusief wegwijzers in het Chinees en het Engels. “Het toont aan dat Japan zich steeds meer richt op de wereld buiten Japan. Daar gaat de Japanse economie zeker van profiteren.”

 

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19683 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten