De vierdekwartaalcijfers van McDonald’s waren solide, maar niet meer dan dat. ABN Amro verwacht weinig verrassingen op korte termijn. Misschien maar op de koffie gaan bij Starbucks.
Omzet en winst van McDonald’s in het vierde kwartaal van 2010 kwamen vrijwel overeen met de verwachtingen van de markt. De verkopen in december vielen tegen, hetgeen te wijten kan zijn aan de slechte weersomstandigheden. Op jaarbasis daalde de operationele marge met 0,7%.
De cijfers van McDonald’s zijn solide, waarbij het bedrijf heeft geprofiteerd van nieuwe items op de menukaart. Zo probeert McDonald’s ook buiten de gezette etenstijden klandizie te realiseren, onder meer door de introductie van ‘fruit smoothies’ en ‘wraps’. Stijgende voedselkosten vormen echter een probleem: de kosten voor voedsel zullen in 2011 sterker stijgen dan eerder werd aangenomen, zowel in de VS als in Europa. Hier zal ook McDonald’s de gevolgen van ondervinden.
Mede gezien het defensieve karakter van McDonald’s, verwachten wij dat het bedrijf binnen de bredere Consumer Discretionary sector (luxe goederen en diensten, waar ook restaurants onder vallen) een van de zwakkere broeders zal zijn. In deze sector geven wij daarom de voorkeur aan koffieketen Starbucks (Kopen / Recommended List). McDonald’s noteert 75 dollar.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!