Voor veel beleggers lijkt PostNL een bedrijf met een dood business model. Immers hoeveel post heeft u de laatste tijd verstuurd? En vergelijk dat eens met vroeger. Maar toch lijkt het bedrijf een succesvolle overstap te maken naar pakjes. Ook daar is het leven niet makkelijk. Maar het bedrijf is nog steeds winstgevend door steeds efficiënter te werken.
Met de aanstaande verkoop van het belang in TNT lijkt de balans ook weer op orde. En kan er uiteindelijk ook weer dividend betaald worden. Dat lijkt een belangrijke voorwaarde om de waardering naar normalere niveaus te laten stijgen.
Bedrijven als Austrian Post en Bpost staan op 18 resp 16 maal de verwachte winst. PostNL op 8,5. En deze bedrijven bewegen zich nog in markten waar post bezorgen nog veel gebruikelijker is. PostNL is al door de moeilijkste fase heen. Het aandeel noteert op 11 mei een koers van 4,35 bij een rendement van 40,58 % ytd.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!