Semmie is een platform dat beleggen simpeler en toegankelijker maakt. Het brengt beleggen terug naar de kern. Niet door het wiel opnieuw uit te vinden, maar door te beleggen met een langetermijnvisie en een eerlijk en risicomijdend beleggingsbeleid gericht op een steady rendement in bedrijven die duurzaamheid serieus nemen.
Ook al zeggen veel mensen van wel, bij Semmie vinden ze helemaal niet dat je veel geld moet hebben om te beginnen met beleggen. Vanaf 50 euro per maand kun je al een rekening openen. Semmie is opgericht door Aron, Lodewijk en Sem Jr., de zoon van Sem van Berkel, al sinds 1978 betrokken bij de Amsterdamse optiebeurs.
Semmie is begonnen vanuit een probleem waar de zus van Sem Jr. tegenaan liep. Zij was net afgestudeerd en begon met werken. Ze hield eindelijk geld over en zocht een bestemming, maar besloot al snel dat sparen geen optie was met de huidige rentes. “Ze belde en vroeg of ze geen rekening kon openen bij SEM.nl (ons moederbedrijf) voor 100 euro per maand”, zegt Sem Jr. “Ik gaf aan dat dit geen optie was, met 100 euro per maand is het erg lastig om een gespreide portefeuille op te zetten.”
Binck
Na overleg met onze depotbank Binck werd het mogelijk om fracties aan te kopen in aandelen. Dit was min of meer het begin van Semmie, dat pas echt een kickstart kreeg toen de zoon van Sem Jr. werd geboren die, hoe toepasselijk, ook Semmie heet. “Ik realiseerde me ineens dat mijn vrouw en ik niet langer met z’n tweeën waren. Het werd allemaal minder vrijblijvend en we moesten gaan nadenken over de toekomst van de kleine. Na een speurtocht op internet vonden we niets dat ons aansprak dus richtten we zelf iets op, Semmie was een feit.”
Na twee jaar ontwikkelen op IT-gebied is Semmie inmiddels twee maanden live. “Aan aandacht geen gebrek. Veel mensen zijn op zoek naar een alternatief voor sparen en komen bij Semmie terecht. “We maken de klanten meteen duidelijk dat 15% op jaarbasis met 0% risico bij ons niet aan de orde is. Die beloftes doen wij niet. Je wordt geen multimiljardair met onze beleggingsstrategie,” zegt Sem.
“De afgelopen twee jaar is voor een aantal klanten belegd in de modelportefeuille en is gemiddeld een 3,5% netto rendement behaald in ons defensieve profiel en daar zijn we trots op”. Inmiddels zijn daar de neutrale en offensieve varianten aan toegevoegd die een hoger rendement kunnen behalen, maar ook een hoger risico kennen.
Zie ook het onderzoek naar online brokers van Cashcow
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!
Één reactie op “Semmie: De oplossing voor het spaarprobleem”
ik wil ook beleggen