Sentimentanalyse: een handig hulpmiddel bij beleggingen

Geplaatst door | Website: www.onlinebeleggen.nl | Nog geen reacties Brokers, Online, Partnernieuws

Iedereen heeft een eigen manier van online beleggen. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van de fundamentele analyse, waarbij u zich verdiept in de jaar- en kwartaalcijfers van een bedrijf. Of misschien heeft u meer vertrouwen in de technische analyse. 

Sentimentanalyse: een handig hulpmiddel bij beleggingen

Hierbij kijkt u naar koersen uit het verleden om beter te kunnen inschatten wat er in de (nabije) toekomst gebeurt.Maar er is nóg een methode om rekening mee te houden.

Deze methode draait niet om cijfers en grafieken, maar om de algehele opinie van de belegger en consument.Oftewel: de analyse van het sentiment.

De kracht van de publieke opinie

Voor een goede belegger zijn feiten essentieel. Het is niet voor niets dat grafieken, koersverlopen en kwartaalcijfers zijn uitgegroeid tot onmisbare hulpmiddelen voor de handel in aandelen, valuta, grondstoffen enzovoorts. Toch zeggen deze feiten niet alles. Hoe goed de kwartaalcijfers van een bedrijf ook zijn, uiteindelijk moet het publiek er ook in geloven.

Kijk bijvoorbeeld naar Tesla. Na jarenlang van tegenvallende resultaten, leek het tij in 2018 opeens te keren. In oktober van dat jaar mocht het bedrijf van Elon Musk een indrukwekkende kwartaalwinst van ruim 300 miljoen dollar aan de pers presenteren. Beursanalisten hadden er vertrouwen in dat Tesla na een lange periode verlies eindelijk de weg omhoog had gevonden. Maar niets bleek minder waar.

De consument had geen belangstelling voor de nieuwe modellen die op de markt kwamen (Model X en S). En dat terwijl het ontwikkelen van een nieuw model auto vaak goed is voor de verkoopcijfers. Ook de vertrouwde Tesla Model 3 had te kampen met een tegenvallende verkoop. Het publiek had simpelweg te weinig interesse in de auto’s van Tesla. In thuisland Amerika had dat onder andere te maken met de vermindering van subsidie op elektrische auto’s. Buiten de Verenigde Staten kreeg Tesla juist meer te maken concurrentie, zoals van de Jaguar I-Pace en de Audi e-Tron.

Bovendien heeft de Tesla het imago van een innovatief, maar vooral duur merk. Consumenten waren dus niet zomaar te verleiden tot de aankoop van een deze auto. Het resultaat was dat het bedrijf in de eerste maanden van 2019 meteen weer fors verlies draaide. En dat terwijl eerdere kwartaalcijfers juist een positieve omslag lieten zien. De kracht van de publieke opinie mag dus nooit onderschat worden.

Verruil de grafieken en jaarcijfers ook eens voor een sentimentanalyse

Positieve jaar- en kwartaalcijfers geven vertrouwen. Maar uiteindelijk hebben bedrijven ook te maken met de mening van de consument. Die mening kan net zo makkelijk leiden tot een onderwaardering als tot een overwaardering. Sentimentanalyse is daarom een handig hulpmiddel voor beleggers.

De consument van nu is kritisch. Dit maakt het lastig om te voorspellen of de nieuwe iPhones die dit jaar gelanceerd worden, een succes zullen zijn (en dus zorgen voor een winstgroei bij Apple). De opvouwbare Samsung Galaxy Fold, die niet zo lang geleden op de markt kwam, kreeg binnen no time allerlei kritieken te verduren. Dat kan met de nieuwe iPhones ook zomaar gebeuren, zelfs als de verwachtingen hoog zijn.

Een sentimentanalyse helpt u om in te schatten hoe het publiek denkt. Uiteindelijk zijn het toch de consumenten die voor een groeiende winst zorgen, en niet die eindeloze grafieken. Kunt u de cijfers en grafieken niet helemaal loslaten? Dat hoeft ook niet. De sentimentanalyse gaat perfect samen met de fundamentele analyse of technische analyse.

Sentimentanalyse met behulp van een paar handige tools

Een sentimentanalyse klinkt misschien wat abstract. Want hoe bepaalt u nu hoe de stemming is onder consumenten? U kunt natuurlijk de belangrijkste socialmediakanalen, de invloedrijkste bloggers en de best bekeken consumentenprogramma’s in de gaten houden om de stemming zo goed mogelijk te peilen. Toch kan een beetje extra hulp nooit kwaad. Er zijn dan ook online brokers die u graag op weg helpen met uw eigen sentimentanalyse. Markets.com is zo’n broker die een aantal handige tools aanbiedt.

U kunt bijvoorbeeld zien wat gespecialiseerde bloggers van een bedrijf of product vinden. Een ratingsysteem vertelt u meteen in hoeverre de blogger een goede graadmeter is voor beleggers. Ook andere traders zijn een bron van informatie, net als de transacties van financieel experts. Met tools zoals ‘Trends van traders’ en ‘Insider Trades’ geeft de broker u een kijkje in beleggingen van anderen. Zo kunt u eenvoudig zien wat het sentiment is onder handelaren en experts. Vaak zegt dit ook iets over de rest van de markt.

Bekijk ook:

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Sander Westmaas

Sander Westmaas is eigenaar van de website Onlinebeleggen.nl. Deze website zag in 2015 het levenslicht en voorziet in behoefte van de opkomende trend ‘online beleggen’. Dagelijks vindt men hier actualiteiten en handige beleggingstips.


  • Volg mij via
Bekijk alle 27 berichten van Sander Westmaas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten