SLI: Groeivertraging door minder consumptie

Geplaatst door | Nog geen reacties VS, Research

Het is een mythe om te denken dat de lage olieprijzen niet doorwerken in de consumptieve bestedingen in de VS. Integendeel, alles verloopt volgens het boekje, schrijft Jeremy Lawson, hoofdeconoom van Standard Life Investments.

SLI: Groeivertraging door minder consumptie

Het reëel besteedbaar inkomen per huishouden is sinds juli 2014 (toen de olieprijs ging dalen) met 3,6% gestegen, terwijl over dezelfde periode de consumptieve bestedingen met 3,8% zijn gegroeid. De voordelen van lage olieprijzen zijn ook terug te vinden in de samenstelling van de consumptieve uitgaven. Autoverkopen zijn met 10% gestegen sinds de olieprijs piekte, het aantal afgelegde kilometers (of mijlen) is sterk toegenomen en detailhandelsverkopen zijn met 4% gestegen.

Dat de consumptie zou achterblijven op de dalende olieprijs was meer een zaak van timing en perceptie. Juist toen de olieprijs kelderde tussen november 2014 en februari 2015, steeg de spaarquote explosief en kwakkelde de consumptie. Tegelijkertijd was er sprake van een ongewoon slechte winter. Ook is het niet ongebruikelijk voor consumenten om nog even te wachten met het doen van grote aankopen, totdat zij zeker weten dat de lage olieprijs blijvend is. Het is weer eens een bewijs dat er niet teveel op fluctuaties op de korte termijn gelet moet worden, maar meer op de langetermijntrends.

Het wordt minder

Maar volgens Lawson is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij de consumenten. De groei van de reële consumptieve bestedingen neemt komend jaar zeer waarschijnlijk af. Tenzij de olieprijs verder omlaag gaat en de US dollar aanzienlijk in waarde stijgt, zal de prijsinflatie toenemen tot 1,5 – 2%, eind 2016, verwacht Lawson. Als het nominaal besteedbare inkomen in dezelfde periode niet toeneemt, zal de groei van het reële inkomen met bijna 2% afnemen. Dit impliceert dat, zolang de spaarquote onveranderd blijft, de reële consumptieve bestedingen zullen afnemen en daarmee de groei van het Amerikaanse BNP vertraagt .

Consumptieve bestedingen kunnen op peil blijven als het nominale arbeidsinkomen toeneemt door óf een stijging van het aantal gewerkte uren óf een verhoging van het nominale loon. In theorie moeten lonen en arbeidsproductiviteit gaan groeien als er er volledige werkgelegenheid is – ergens medio volgend jaar – en bedrijven in toenemende mate schaarse arbeid vervangen door goedkopere productiemiddelen. Of de economie de komende jaren bovengemiddeld kan blijven groeien, zal afhangen van of dit principe werkelijkheid wordt.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 20742 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten