Smallcaps hebben een voorsprong

Geplaatst door | Nog geen reacties AMX, Research

De mindere prestaties van smallcaps de laatste tijd roept de vraag op of zij nog wel een aantrekkelijke beleggingsoptie zijn. Matthew Dobbs en Katie Green, beleggingsspecialisten van Schroders, menen dat smallcaps een waardevolle toevoeging zijn voor een breed samengestelde beleggingsportfolio in deze tijd van deflatoire economische groei, technologische ontwrichting, maatschappelijke verandering en toenemende regelgeving.

 

Smallcaps hebben een voorsprongSmallcaps hebben als voordeel dat zij door hun omvang sneller kunnen inspelen op nieuwe trends en technologische ontwikkelingen dan de logge largecaps. Voor traditionele bedrijven is het vaak lastig om een innovatie te ontwikkelen of te adopteren, omdat de angst bestaat dat de innovatie op bestaande inkomsten kannibaliseert. Smallcaps en nieuwe bedrijven daarentegen zijn niet gebonden aan een gevestigd product en hebben daarom meer mogelijkheid om zich te richten op een volgende innovatie.

Daarnaast beschikken smallcaps volgens Schroders over een aantal andere unieke kenmerken, die de grote ondernemingen missen:

Onontgonnen nichemarkten: Een kleine onderneming kan makkelijker in een nieuw nichemarkt stappen, waar andere ondernemingen te groot voor zijn en die zij links laten liggen.

Prijszettingskracht: De focus van smallcaps op nichemarkten is met name interessant in een tijd waarin deflatie op de loer ligt. Dan is het van belang om zelf prijzen te kunnen vaststellen. In nichemarkten ligt die mogelijkheid er eerder en dat kan enige bescherming bieden tegen deflatie.

Betere balansen: Smallcaps beschikken over het algemeen over een gezondere financiële positie dan large caps. Wel zijn zij minder in staat om aandeleninkoopprogramma’s te beginnen. Dat laatste is voor grote ondernemingen vaak nog de enige manier om groei te stimuleren in een klimaat waar economische groei schaars is. I

nvestment impact: Beleggers kunnen profiteren van de mogelijkheid van smallcaps om in te spelen op veranderende trends die een grotere impact hebben op de inkomsten van kleine bedrijven dan op die van grotere bedrijven.

Low profile: De goede naam van een bekend bedrijf wordt makkelijker aangetast door slechte publiciteit. Kleinere ondernemingen opereren wat meer onder de radar en springen minder in het oog bij media en marktvorsers, dan hun grote rivalen. Smalcaps kunnen zelfs profiteren van de inspanningen van grotere bedrijven om negatieve krantenkoppen te voorkomen.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19698 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten