Sprint NPEX

Geplaatst door | Nog geen reacties Alternatives

NPEX, het platform voor groeifinanciering, heeft het afgelopen halfjaar met de introducties van ondernemingen die obligatieleningen uitschreven of certificaten van aandelen uitgaven 23,5 miljoen euro uit de markt gehaald. Ten opzichte van het heel 2016 is dat een stijging van ruim 80%.

Sprint NPEX

De uitgifte van obligaties en certificaten van aandelen door groeibedrijven als DBS2, HyGear, Xillio, Tuk Tuk Factory, BOB Autowas, Icecat en Quest leverde de afgelopen zes maanden een bedrag op van 23,5 miljoen euro. Over heel 2016 ging het om een totaalbedrag van 13 miljoen euro.

NPEX-directeur Adriaan Hendrikse verwacht dat het totaal ingelegd vermogen door NPEX-beleggers in het tweede halfjaar zal blijven stijgen naar een recordbedrag tussen de 40 en 50 miljoen euro. Volgens schattingen zullen ruwweg tien groeibedrijven nog een beroep doen op de kapitaalmarkt via NPEX, waar meer dan 13.500 beleggers zich bij hebben aangesloten.

“NPEX is voor ondernemingen die willen groeien en financiering daarvoor nodig hebben een heel serieus en betrouwbaar alternatief. Het toenemend aantal ondernemingen dat ons inschakelt, maar ook de grote groep beleggers die de introducties omarmt, geeft aan dat NPEX definitief een plek heeft verworven in de financiële wereld als alternatief voor de traditionele financieringen”, aldus Hendrikse over de stevige groei. “Voor beleggers is het een manier om deel te nemen in groeibedrijven en een middel om een goed rendement te behalen op vermogen.”

Groei zet door

Hendrikse ziet een aantal trends en kansen die ervoor zorgen dat de groei zal doorzetten. De ondernemingen die voor NPEX kiezen variëren van machinebouw tot informatietechnologie.

Voorwaarden om gebruik te maken van het NPEX-platform en de uitgifte van bijvoorbeeld obligaties zijn dat de onderneming minimaal drie jaar moet bestaan, een minimale financieringsbehoefte heeft van € 1 miljoen en een jaar winstgevend moet zijn geweest. Bovendien wordt er door onafhankelijke, externe deskundigen kritisch gekeken naar de onderneming.

Volgens NPEX-directeur Alan van Griethuysen kost de zorgvuldige procedure die wordt gevolgd voordat ondernemingen kunnen overgaan tot de uitgifte van obligaties of aandelen enige tijd, maar het heeft ook zeer positieve effecten binnen een onderneming. Bijvoorbeeld op het gebied van financiële verslaglegging en transparantie over toekomstige ontwikkelingen die zullen gaan spelen binnen een bedrijf. “Beleggers zijn bezig met een zoektocht naar rendement. Wij moeten ons werk, ook met behulp van deskundigen als het gaat om due dilligence, goed doen waardoor we betrouwbaar zijn. In het prospectus moet volkomen duidelijk zijn waarvoor het geld wordt aangewend en welke risico’s er zijn voor de onderneming. Het is onze taak, zonder dat we garanties kunnen geven, die zo goed mogelijk in kaart te brengen.”

Impact

Ook ondernemers, die een samenwerking aangaan met NPEX, zijn enthousiast over de aanpak en de impact van een notering aan het platform Met de opbrengst kunnen ze aan de slag om hun plannen te realiseren. Dat betekent nieuwe investeringen in uitbreiding van de productiecapaciteit, marketing en sales of in extra onderzoek naar exportkansen. Dit alles mogelijk gemaakt door beleggers die geld steken in ondernemingen dicht bij huis met groeikansen.

Er is nog de andere kant van de medaille. Ondernemingen profiteren op een andere manier. “Ondernemers merken dat de publicitaire waarde van een NPEX-introductie groot is. In sommige gevallen zorgt het letterlijk voor meer omzet of nieuwe kansen voor een onderneming omdat de aandacht voor het bedrijf in de media impact heeft.”

Bedden-ondernemer Barry van Doornewaard ontdekte bijvoorbeeld dat er meer belangstelling kwam uit de markt voor zijn FreshBed toen hij bijna 1 miljoen euro uit de markt haalde via een obligatielening.

Tuk Tuk Factory kreeg er nieuwe klanten bij dankzij de uitgifte. Bij BOB Autowas had de publiciteit weer een ander effect. “We kregen aandacht voor de duurzame wijze waarop wij onze wasstraten exploiteren en we ontvingen verschillende proposities om onze groeistrategie te realiseren”, aldus Mark de Graaf, directeur/eigenaar van BOB Autowas. “Verder is nu alom bekend dat bij onze onderneming ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’ een kans krijgen.”

De Graaf had nooit verwacht dat een notering op NPEX dit bijkomende gevolg zou hebben. “Ik ben er erg blij mee. BOB Autowas heeft dankzij NPEX een nog positiever imago en dat maakt veel goede dingen los.”

“NPEX heeft met de nieuwste groeicijfers bewezen dat het beschikt over plaatsingskracht onder beleggers welke continu toeneemt”, stelt Hendrikse.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19611 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten