Bijna 10 miljoen Nederlanders winkelen op internet. Zij kopen steeds vaker kleding online; vooral vrouwen doen dit vaak. De meerderheid van de e-shoppers koopt uitsluitend nieuwe producten. In 2012 telde Nederland 12,3 miljoen internetgebruikers. Van hen had 80% wel eens online gewinkeld. Dat komt neer op 9,8 miljoen personen. Zeven jaar eerder waren dat er nog maar 5,9 miljoen. De afgelopen jaren is het aantal e-shoppers steeds verder toegenomen.
Online winkelen door 12- tot 75-jarige internetgebruikers, 2012
Vrouwen kopen vaker kleding
Reizen, vakanties en accommodaties vormden ook in 2012 de grootste categorie online aankopen, op de voet gevolgd door kleding en sportartikelen. In 2012 kocht ruim de helft van de frequente e-shoppers kleding en sportartikelen online, vrouwen beduidend vaker dan mannen. Mannen kochten juist vaker software, hardware en andere elektronica.
Online aankopen door frequente e-shoppers, 2012
Vooral nieuwe goederen tot 500 euro
Bijna 70% van de frequente e-shoppers kocht in 2012 uitsluitend nieuwe goederen via internet. Ruim een kwart schafte zowel nieuwe als tweedehands goederen aan, en 4% kocht alleen tweedehands artikelen. Vier op de tien kopers gaven tussen de 100 en 500 euro uit aan nieuwe producten, een zelfde aandeel besteedde minder dan 100 euro. Aan tweedehands goederen wordt meestal minder uitgegeven. Toch kocht ruim een derde voor minimaal 100 euro aan gebruikte artikelen.
Uitgaven aan online aankopen, 2012
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!