Sterke merken, sterke prestaties

Geplaatst door | Nog geen reacties Uitgelicht

Een sterk merk bouwen van je bedrijf, product of dienst is het doel van veel ondernemingen. De voordelen ervan zijn uiteraard legio. Hoe herkenbaarder en sterker je merk is, hoe meer geneigd consumenten zullen zijn producten of diensten af te nemen. Ondernemingen hebben daarom flink wat mensen in dienst die het merk ‘bewaken’ en proberen te versterken. Met als ultieme doel om op de jaarlijkse lijst van het Britse Interbrand van de 100 sterkste merken te komen. Maar dat is alleen weggelegd voor mondiaal herkenbare merken.

Focus en herkenbaarheid zijn onderscheidende kenmerken van sterke merken. Ondernemingen die tevens sterke merken zijn, kunnen bijvoorbeeld marketingsinspanningen krachtig focussen. Ook op mondiale podia. Zoals sportevenementen als de Olympische Spelen en het WK voetbal. Vaak zie je ook dat ze hogere marges voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Juist door hun herkenbaarheid en aantrekkelijkheid willen consumenten graag de producten van de bekendste, sterkste merken kopen. En hebben daar veelal meer geld voor over dan voor producten van concurrenten.

Beursprestaties
Op die manier snijdt het mes aan twee kanten; want door de kracht van het merk stijgt de winstgevendheid. En daardoor hebben de ondernemingen weer meer geld voor steengoede marketing, waarmee de kracht van het merk nog verder versterkt wordt. Dat zie dan vervolgens ook weer terug in de beursprestaties. Gemiddeld presteerden sterke merken-bedrijven de afgelopen jaren duidelijk beter dan de brede wereldindex MSCI World.

Apple
Een goed voorbeeld van een ijzersterk merk is natuurlijk Apple. Niet voor niets is dit merk in 2014 op de 1e plaats van Interbrand lijst van ’s werelds sterkste merken te vinden. Onderdeel van het merk is de mythe en de erfenis van wijlen Steven Jobs. Zijn imago van perfectionist is zo sterk, dat tot op de dag van vandaag dit bij de talloze Apple fans enorm positieve gevoelens over het merk oproept. Apple boekte de afgelopen vijf jaar fantastische rendementen.

Een andere hoogvlieger jaar na jaar op de lijst van Interbrand is Coca-Cola. De beste belegger ter wereld, Warren Buffett, heeft al decennia lang een belang ter waarde van meerdere miljarden dollars in de Amerikaanse frisdrankenmaker.

Disney en Intel
Wie kent niet de schitterende films van Disney. Een merk dat verbonden is met onze eigen kindertijd en de tijd dat onze kinderen en kleinkinderen genoten van de betoverende films van deze filmstudio. Het merk Walt Disney stond in 2014 op nummer 13 van de Interbrand. Eigenlijk mogen sterke merken in geen enkele beleggingsportefeuille ontbreken!

Beleggen in Sterke Merken
Beleggers die eenvoudige willen beleggen in Sterke Merken kunnen dat doen via Trend Invest. Trend Invest heeft een Trend, een selectie van aandelen, samengesteld rondom het thema Sterke Merken. Deze selectie bestaat uit 26 toonaangevende aandelen. Instappen kan al met € 2.500,-. Ga naar www.trendinvest.nl.

Meer informatie
Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op de website. Maar u kunt natuurlijk ook even bellen met onze helpdesk: 020 – 522 20 70.

Button_naar_TrendInvest

 

 

Trend Invest is als beleg­gingsonder­neming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amster­dam. Trend Invest is een handelsnaam van Wijs & van Oostveen B.V.

 

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Advertorial

Bovenstaande advertorial geeft u actuele informatie over een product of dienst. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder, maar kan hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen.


Bekijk alle 25 berichten van Advertorial

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten